Iklan

10 Disember 2011

Mengayuh di Bukit Cerakah

Assalamualaikum..Inilah kali kedua aku menjejakkan kaki ke Bukit Cerakah atau juga dikenali sebagai Taman Botani Negara yang terletak di Shah Alam. kali pertama masa aku kecik. Masa tu mak aku kata aku pernah pergi tempat ni, siap ada bukti bergambar lagi. Entahlah aku pun mana ingat masa tuh, kecik lagi kot.

Aku ke sini untuk sekadar beriadah. Menunggang Mountainbike. Aku bawa basikal sendiri dari rumah. Kawanku yang kaki basikal pun ada ikut sekali. Ada lagi 2 orang budak2 rumah sewa aku ada ikut jugak, jadi terpaksalah mereka menyewa basikal di taman ini. Hujung minggu cukup padat dengan pengunjung,basikal pun tak dijamin cukup. Ada shuttle servis disediakan secara percuma bagi mereka yang tak mahu berbasikal.

Bayaran masuk RM3 dikenakan bagi mereka yang berkunjung di sini..penyewaan basikal RM5 ringgit sejam kalau tak silap. Tapi kena beratur panjang la jawabnya. Basikal yang disediakan pun ada yang elok dan ada yang tidak. Nasib la dapat yang mana. Kat sini susana hutannya sangat best. Bagi pencipta lanskap, sangat sesuailah datang sini. Sejuk pun sejuk.
Member aku sepasang ni tengah beratur untuk basikal. Hari Sabtu ramai jugak orang.

Ni Bukit Sapu Tangan punye Entrance. Bukit yang tertinggi kat sini.

Mencanak je naik bukit, takde rata lansung. Nama pun Bukit  Sapu Tangan.

Rehat jap sebelum kayuh balik.

Ada menara tinjau kat bukit ni. Dah usang,kayu reput sikit.

Jumpa awek2 suwuh amik gambar pulak

Peta Taman Botani Negara

Lanskap cantik kat sini. Bersih dan ceria

Ada Tasik.

Tengah hujan pun kayuh. Nyaman.


Member aku 2 orang tadi tak dapat sewa basikal. Dah habis. Kena  joging la

Puncak Bukit Sapu Tangan.

Menara Tinjau tadi. Tinggi gak.
Last sekali kami ke Taman Kaktus.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...