Iklan

14 Februari 2012

Ronda-Ronda Pulau Sayak, Kedah

Assalamualaikum w.b.t. Dah lama rasanya gua tak update blog ni. Last entry bulan Februari lalu kalau tak silap. Penyakit malas melanda dalam beberapa bulan ni ditambah pula aktiviti luar kampus. Kalau rasa rajin barulah menjenguk blog yang dah bersawang ni. Ada jugak pikir nak update blog ni, tapi bila dah depan laptop : layan PES ngan Facebook sampai ke sudah. Satu kerja pun tak jalan. 

Ni nak cerita satu port best lagi menarik di Negeri Kedah, negeriku tercinta. Pulau Sayak diberi nama. Dekat-dekat area Pantai Merdeka kalau tak silap. Ni pun gua pergi dah lama dah, baru teringat nak share. Kawasan ni berdekatan dengan pantai dan di kawasan ni jugaklah terkenal dengan Mee Udang nye. Ada banyak restoran atau warung di tepi laut untuk layan Mee Udang. Masa gua pergi hari tu raya memang ramai orang. Kena tunggu sekejap baru ada meja nak duduk makan. 

Mee Udang dia boleh tahan lah. Sedap lagi mak gua punye Mee Udang rasanya. Terpulanglah, citarasa masing-masing berbeda. Ada la udang besaq 3 ekoq. Pastu tambah ngan cili sos. Tang part tu gua kurang minat sangat. Patutnya sediakanlah tiap meja cili sos tu ikut citarasa pelanggan. Sepinggan mau RM 8.00 jugaklah. Ada siap tulis kat situ harga udang mengikut harga pasaran. Malas pulak gua nak menulis. Layan gambaq jelah. Kalau ada sebarang pertanyaan boleh lah bertanyakan di FB gua. Insyaallah gua jawab . Haha.

Masjid ni kat area Kuala Kedah. Nama apa tak ingat. Tengok dari luar syahdu je. Kena lintas kubur sebelum tiba di pintu masjid.

Dekat Pulau Sayak ni ada jeti. Tempat pendaratan ikan barangkali. Gua pergi petang cam sunyi je. View dia pun best.

Good panorama for photographer. ( Semua gambar kat sini captured by Xperia Active)

Mak gua takut-takut nak lalu jeti ni. Kat area sini pun banyak kucing . Mungkin bayak ikan kot sini.

Bot bot nelayan yang ada.



Bot-bot kecil nelayan.


Salah seekor kucing yang dimaksudkan.

Orang tua gua tak nak kalah gaya.

Bot nelayan di Jeti Pulau Sayak.


Signboard yang boleh dilihat di pinggir jalan. Mee Udang Yaakob Hashim.

Ada kubur lama sini.

Berhadapan gerai Mee Udang Pulau Sayak ada pantai. Bermacam aktiviti ada.

Ni kedai lagi satu. Lebih kurang rumah orang ja.

Panorama Pulau Sayak di kejauhan.

Pakat melepak lepaih pekena Mee Udang.

Budak-budak ramai pakat dok main pasir.

Gerai ni  la kami sekeluarga pekena Mee Udang.

Senja petang.




Ni dia Mee Udang Pulau Sayak. Rm8 sepinggan. Ada juga saiz besar.






Sebab apa dipanggil Pulau Sayak gua sendiri tak tau. Mungkin pulau berhadapan pantai ni kot. 




Tu dia signboard. Buka dari pagi sampai malam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...