Iklan

03 Disember 2015

Backpacking Bajet Penang | Mady Char Koey Teow & Pasar Malam Batu Ferringhi



السلام عليكم
Salam sejahtera ke atas kamu
Peace be upon you


Letih berjalan mengendong backpack dan berpanasan seharian di Pulau Pinang hari ni. Panas sungguh. Hujan tak turun langsung. Naik bas turun bas. Naik turun Bukit Bendera. Sampai jugak Batu Ferringhi.

Tempat makan mana kami dah cuba di Penang ni? Untuk hari ni dari pagi sampai ke petang baru sempat rasa Roti Bakar Transfer Road & Ais Kacang Penang Road. Nasi kandar tak dan nak sentuh lagi. Sibuk naik bas.

Dah alang-alang bermalam di Batu Ferringhi ni, meh cari tempat makan mana yang menarik di sini.

Nak dijadikan cerita, abang pernah terbaca perihal Penang Char Koey Teow yang sedap di Batu Ferringhi ni. Ada satu tempat depa kata wajib cuba. Nama dia "Mady Penang Char Koey Teow"

Mula-mula tu abang tak ambik kisah sangat. Petang tadi masa berjalan kaki turun dari bas Hop On Hop Off Penang untuk mencari hotel di sekitar kawasan Petronas Batu Ferringhi, abang terpandang satu kedai makan. 

Dalam deretan kedai-kedai makan di Jalan Sungai Emas ni, ada satu kedai makan yang abang perasan macam pernah dengaq nama dia.


"Mady Penang Char Koey Teow"


Ya Allah nak ! Kat sini rupanya kedai tu ! Tak sangka boleh jumpa depan mata. Ingatkan dok belah atas lagi, jalan ke Teluk Bahang nu ! Ni orang panggil rezeki. Cantik dah tu.

Begitulah kisahnya. Hotel bajet Mutiara Ferringhi yang kami duduk pun depan deret kedai makan ni ja. Yang syoknya kalau duduk sini turun-turun keluaq hotel ja boleh terus nampak berderet kedai makan.

Dalam pukul 8.00 malam, baru kami memulakan sesi keluaq cari makan. Haruslah pi jenguk Mady Penang Char Koey Teow dulu. Nak tengok macam mana rasa dia boleh pergi.

Lokasi Mady Penang Char Koey Teow menurut Google Maps.

GPS Koordinat : 5.475794, 100.252195




Inilah dia kedai Mady Penang Char Kuey Teow di Batu Feringghi.

Abang pesan Char Koey Teow Special. Ada teluq mata sebiji.

Kami dah nak gerak, baru ramai orang kat Mady Char Koey Teow ni.

Kesimpulannya ? 

Abang bagi rating 7.5/10 pada Mady Penang Char Koey Teow ni. Tak menyesal. Boleh cuba mai lagi lain kali.

Sepinggan char koey teow 'special' berharga RM 5.50. Kalau yang biasa punya sepinggan RM 4.00 dan yang besar hanya RM 4.50. Boleh la tu. Kena dengan bajet. Tempat lain kalau di Kuala Lumpur pun kurang-kurang yang biasa RM 5.00 sepinggan.

Selain char kuey teow, nasi goreng pun ada di sini. Tapi bukan semua jenis nasi goreng. Hanya nasi goreng tertentu saja yang ada. Contohnya macam nasi goreng ayam, nasi goreng udang dan nasi goreng cina. Kepakaran dia yang tu. 

Abang tengok orang lain order nasi goreng, mengancam jugak. Mujur char koey teow tadi dah mengembang di dalam perut. Ikut hati mati. Ikut rasa, binasa.

Dah pekena char koey teow tadi, agenda seterusnya bila mana berada di Batu Feringghi ni haruslah merayau dulu. Rugilah kalau naik hotel mereput di atas katil bertemankan penghawa dingin.

Aktiviti malam di Batu Ferringhi? Tak, bukan nak usya minah bermata biru tapi hanya sekadar buat-buat sibuk di Pasar Malam Batu Feringhi atau juga dipanggil 'Batu Feringhi Night Market'.


Batu Ferringhi mula meriah bila menjelang malam.

Kedai sewa motorsikal & skuter di Batu Ferringhi.

Suasana malam minggu di Batu Ferringhi.

Mula-mula tu dok riki dah Lazy Boys Budget Guesthouse ni. Dari jalan besar boleh nampak signboard ni.

Restoran Lebanon di Batu Ferringhi.

Beca ka kapal angkasa ni?

The Ship Batu Ferringhi.

Nak tempah suit? Boleh.

Kenderaan luar banyak yang mai Batu Ferringhi ni.

Rantai, cincin ke keronsang ke semua ada Pasar Malam Batu Ferringhi.

Deretan barang jualan di pasar Malam Batu Ferringhi.

Butang baju Melayu kot. Betulkan abang kalau silap.

Pengamen.

Tak larat jalan naik beca. Bukan di Melaka saja ada beca, Batu Ferringhi pun ada.

Baju-bajuan.

Seluar-seluaran.

Natang ni panggil apa pun abang pun tak pasti.

Hiasan dalam rumah kot.

Turut sama melayan budak kecik ni main belon.


Suasana Pasar Malam Batu Ferringhi ni lebih kurang sama seperti suasana Pantai Chenang di Langkawi dengan deretan kedai-kedai yang menjual souvenior atau cenderahati. Hangpa nak cari apa-apa barang seperti baju ke rantai buat kenang-kenangan boleh la cari di sini. Nama pun pasar malam mestilah beroperasi waktu malam ja setiap hari.

Nak rasa makanan Arab? Berlonggok kedai makanan Arab di kawasan Batu Ferringhi ni. Makanan Lubnanlah, nasi arablah dan segala macam lagi. Kalau masuk tu, kurang-kurang dompet kena tebal.

Kalau hangpa larat jalan bolehlah jalan dari hujung ke hujung. Selagi ada kedai jalanlah hangpa. Tak larat nak jalan boleh naik beca dengan radio dan lampu lip lap lip lap dia.

Jangan terlajak ke Teluk Bahang pulak. Kami tak pusing habis pun Pasar Malam Batu Ferringhi ni. Sekadar tengok-tengok cuci mata sahaja. Tak ada apa yang menarik sangat di mata abang. Barang yang dijual lebih kurang sama ja. 

Dah tak tahu nak kemana dah lepas ronda Pasar Malam Batu Ferringhi, kami saja cari jalan untuk ke pantai. Saja riki-riki jalan untuk ke pantai esok pagi. Dah sampai kawasan Batu Ferrnghi tapi tak jumpa lagi laut.

Ada banyak lorong boleh kita ikut kalau nak cari kawasan pantai. Pastikan anda tahu dulu mana arah kiblat. Baru boleh jumpa pantai. Senang cerita, pantai Batu Ferringhi ni akan berada di belakang hotel-hotel yang besar yang semestinya menghadap laut.

Kami cuba ikut lorong di celah-celah Lone Pine Resort dan Golden Sands Resort. Ada satu lorong menuju ke pantai. Sampai-sampai gelap gelita dan tak ada aktiviti di kawasan pantai malam hari.

Tapi dalam gelap-gelap tu, abang perasan ada orang tengah baring main telefon dalam gelap. Yang kedengan hanya ombak menghempas pantai. Cepat-cepat kami blah.

Kami kembali semula ke hotel lebih kurang pukul 11.00 malam jugak. Berlingkar dalam selimut sambil tengok slot Cerekarama di TV3 pun layan jugak. Tak dan setengah jam, abang dah pasang 'turbo' dulu. 

Kroh kroh kroh !


P/s : Gambar banyak dirakam menggunakan SJCAM SJ4000 Wifi. Senang sikit guna kamera aksi ni berbanding telefon. Kalau tengok gambar macam 'wide angle' dan melengkung tu maknanya guna SJCAM SJ4000 Wifi la tu.



4 ulasan:

  1. hiks! butang baju melayu ada 2 butir je ke bang? 😂

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betulkan abang kalau silap. Dah tu apa ?

      Padam
    2. itu subang la abang. hehe

      Padam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...