Iklan

23 April 2011

Review Yamaha Nouvo LC

السلام عليكم
Salam sejahtera ke atas kamu.
Peace be upon you.


Salam 1 Belting !

Skuter Yamaha Nouvo 135 LC mungkin tidak selaju dan sepopular kapcai Yamaha 135 LC yang menjadi kegilaan ramai namun ada beberapa ciri yang menjadikannya lain daripada yang lain. Gua lebih tertarik dengan reka bentuknya yang segak lebih-lebih lagi lampu depan berkembarnya yang agak garang ala-ala 'Versys'.

"Bro ! Kenapa angkat Nouvo LC bro ! Kenapa tak ambil Yamaha LC 135 je? "

"Skuter susah jaga bro ! Manja !"

Kita lebih mempercayai kata-kata mereka yang tidak pernah menggunakan skuter berbanding mereka yang setiap hari menggunakannya dalam urusan kehidupan seharian.

Sukar menjawab pertanyaan dari orang-orang sebegini. Rata-rata orang lebih menyukai kapcai dari skuter, namun bagi gua baik kapcai mahupun skuter setiap daripadanya mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Walau apa pun, gua lebih berminat memilih skuter daripada kapcai atas beberapa sebab.

Kenapa perlu susah-susah tarik clutch sedangkan kau boleh makan aiskrim sebelah tangan mahupun dukung anak sementara sebelah lagi tangan memulas throttle? Hanya penunggang skuter tahu jawapannya.

Ramai yang beranggapan jentera bernama skuter agak manja dan memerlukan penjagaan rapi. Namun mengikut pengalaman, ia tidaklah semanja yang diperkatakan itu. Yamaha Nouvo LC membuktikan bahawa ia juga kenderaan dua roda yang tahan lasak dalam apa jua situasi pemanduan baik kegunaan seharian mahupun untuk perjalanan jarak jauh.

Tak ada istilah 'meraung mintak gear' bila mana menggunakan skuter. Tak perlu risau rantai longgar, tak perlu risau nak tukar 'sprocket' dan tak perlu minyakkan rantai bila mana menggunakan skuter untuk membuat perjalanan jarak jauh.

Belting Yamaha Nouvo LC pulak gua tukar setiap 32,000 KM sekali walaupun ikut buku manual tiap kali 25,000 KM wajib ditukar. Setakat ni baru sekali gua tukar 'belting'.

Tak perlu tukar minyak hitam selalu jika anda menggunakan minyak hitam yang mahal. Sebagai contoh, gua menggunakan minyak hitam Motul Scooter Expert Semi-Synthetic pada skuter Nouvo LC gua. Tiap-tiap 4000 KM atau dekat 5000 KM baru gua tukar. Gunakan sepenuhnya minyak hitam anda tersebut sebaik mungkin.

Minyak gear skuter pula tidak perlu ditukar setiap kali tukar minyak hitam. Dua atau tiga kali tukar minyak hitam, barulah tukar minyak gear. Untuk Yamaha Nouvo LC, dia memerlukan dua botol minyak gear. Biasa gua guna Yamalube sahaja. Harga minyak gear skuter Yamalube dalam RM 10 sebotol.

Yang syok dah paraknya, Yamaha Nouvo LC sahaja yang guna dua botol minyak gear. Skuter lain macam SYM VTS200 pun baru guna sebotol ja. Macam-macam.
Skuter kegunaan Valentino Rossi di luar litar.
Rekabentuk stiker yang terdapat pada Yamaha Nouvo LC GP Edition yang diadaptasi dari Fiat Yamaha MotoGP.


Brochure Nouvo LC GP Edition.
Spesifikasi Yamaha Nouvo LC GP Edition yang sama dengan Yamaha Nouvo LC biasa. Yang membezakan adalah corak stiker pada badan skuter.

Ketika catatan ini ditaip, gua mula menggunakan Yamaha Nouvo LC sebagai mod pengangkutan utama seharian gua. Inilah dia Yamaha Nouvo LC GP Edition. Sebelum beli skuter ni, sudah tentu kena buat kajian dulu di internet. Hasil daripada review yang gua dapat dari internet, skuter ni boleh dikategorikan sebagai 'BAGUS' & 'CEMERLANG'.

Genap 5 tahun dah gua guna Yamaha Nouvo LC ni dan segalanya baik sahaja. Sesuai dengan motto rasminya iaitu 'Setahap Di Depan', skuter ini memang membuatkan hati gua berbolak-balik.

Skuter Yamaha Nouvo LC ni gua gunakan untuk berulang-alik di antara UiTM Shah Alam dan Kuala Lumpur. Dah masuk beberapa kali gua ulang-alik, hanya satu benda sahaja gua boleh kata yang Yamaha Nouvo LC ni memang lancar.

Apabila pendikit dipulas je mencicit pergi. Setakat ni takometer digital Yamaha Nouvo LC gua dah cecah 60,000 KM. Tiada apa-apa masalah setakat ni, cuma kena jaga rajin tukar minyak hitam dan minyak gear sebab orang kata skuter ni jenis manja sikit dengan tuan dia. Orang kata la kan.

Mulanya dulu gua lebih berminat dengan skuter Naza GTR 150. Disebabkan harga yang agak tinggi dan prestasi yang kurang memuaskan serta permasalahan-permasalahan lain yang sering diperkatakan di dalam forum dan dealernya sendiri, maka dengan itu Yamaha Nouvo LC telah dipilih menjadi kenderaan rasmi gua.

Dengan harga RM 6700 cash (on the road) ketika itu (hujung 2010), ditambah pula dengan tempahan nombor kapit legasi keluarga bernilai RM 380 maka Yamaha Nouvo LC GP Edition ini telah sah mendapat tuan baru.

Ramai yang memandang rendah pada keupayaan sesebuah skuter pada hakikatnya mekanisma skuter adalah yang terbaik bagi mengurangkan kadar kehilangan kuasa. Oleh kerana itulah skuter menggunakan CVT (Continuous Variable Transmission) untuk mengelakkan pengurangan kuasa berbanding motosikal konvensional biasa yang akan kehilangan kuasa apabila penukaran gear dilakukan.

Nampak macam mana ayat jurutera?

Pengalaman gua semasa di persimpangan lampu isyarat waktu ketagih handle dulu la katakan, mencicit-cicit motorsikal lain ingin mengejar skuter Yamaha Nouvo LC ni bila lampu hijau menyala. Dah tinggal 2 tiang baru depa dapat potong.

Skuter Yamaha Nouvo LC ni kuat dari segi daya pecutan tapi kurang dari top speed. Sesuai bagi mereka yang ingin bersantai-santai dan senang mencilok di ibukota Kuala Lumpur. Macam gua.

Lagi satu apa yang syok pasal skuter Nouvo LC ini adalah tentang kemudahan atau convenient. Di bawah tempat duduk (seat) ada ruangan tempat menyimpan barang, malahan helmet juga boleh masuk.

Katakan kalau hangpa pi joging, handset, dompet dan sebagainya boleh disimpan dalam ruangan ni. Takkan nak kendong masa joging kot. Tapi hati-hati sekarang ni banyak yang dah tahu pasal ni. Ada Nouvo LC lain yang dah kena pecah bila depa dapat tahu ada barang berharga di bawah seat.

Semasa hujan lebat, barang-barang penting seperti telefon dan dompet pun tak basah. Boleh simpan di bawah ruang tempat duduk. Tak perlu risau kasut basah kerana ianya tidak seperti kapcai kalau hujan pasti kasut lencun terkena percikan air, untuk skuter ruang kaki sentiasa dilindungi.

Kalau ke pasar pun, setakat beras satu beg 5 KG mahupun 10 KG tidak menjadi masalah. Boleh susun cantik-cantik. Siap ada ruang lebih lagi untuk beli sayur dan barang basah. Kalau Perodua Alza dengan taglinenya 'Kereta Juga MPV', Yamaha Nouvo LC pun lebih kurang sama, 'Skuter Juga MPV'.

Nampak macam mana dia punya up ?

Bukan setakat jalanraya tar biasa, jalan-jalan off-road pun abang pernah cuba redah guna Yamaha Nouvo LC abang ni. Skuter dikerah melalui jalan pesisir pantai dari Kapar hingga ke Sekinchan. Tak ada masalah. Off-road yang ringan-ringan la macam masuk ladang tebu dan merentasi pesisir pantai. Menyusuri pesisir pantai utara Selangor memang layan woo ! Walaupun kena main kotoq sikit, harus cuba !

Sebenarnya ada banyak lagi kemudahan kalau anda pakai Nouvo LC ni. Tepuk dada tanya diri. Apa yang anda cari. Yang kena dengan jiwa anda sendiri.



Cameron Highland Ride bersama Nouvo LC.
Beras sekampit 10 KG tak ada masalah nak letak bawah tempat duduk. Kereta juga MPV. Eh tu Alza.

Tambah lagi minyak masak sebotol 5 KG di depan. Pi pasar naik Nouvo LC solo pun boleh, tak payah orang ikut bonceng belakang pegang barang.

Yamaha Nouvo LC lasak buat main off-road masuk ladang tebu.

Minyak hitam Motul Scooter Expert yang digunakan pada Nouvo LC gua. 4000 KM baru gua baru tukar. Kadangkala lajak sampai 5000 KM baru servis.



Nouvo LC di Tasik Banding, Gerik.

Sesi bergambar bersama Nouvo LC di Jalan Felda Aring menuju ke Tasik Kenyir.

Nouvo LC di Kuala Terengganu.

Nouvo LC 'touchdown ' di Kota Bharu.

Nouvo LC melayan Lebuhraya Timur-Barat berlatarkan Gunung Kenderong, Gerik.

Alhamdulillah. Yamaha Nouvo LC diberi kesempatan menjelajah selatan Thailand secara solo.

Selamat tiba di Pak Bara bersama Nouvo LC.

Bawa Nouvo LC naik bot ke Kampung Tammalang, Satun.


Bacaan lanjut tentang aktiviti ride bersama Nouvo LC gua :



Update Ogos 2014 : Kilometer Nouvo LC gua dah mencapai 45,000 KM. Tiada masalah setakat ini.

Update September 2015 : Kilometer Yamaha Nouvo LC gua dah mencecah 60,000 KM. Baru lepas masuk Selatan Thailand bulan Februari lepas. Alhamdulillah. Kondisi masih cun. Belting baru tukar sekali. 



296 ulasan:

  1. handset,dompet dan barang berharga saya tak galakkan letak bawah seat,sebab saya dah kena..seat nouvo lc saya kena umpil.sume barang abis dicuri.time joging saya kena..

    BalasPadam
  2. Best bace citer & tgk adventure ko bro...kipidap!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih bro kerana sudi singgah baca cerita yang tak seberapa ni ! Haha.

      Padam
  3. Owhh yaa....lupe nak nasi tambah....wa pun tgh planning nak angkut satu Nouvo baru 2015....jumpe lu kat tgh jalan bro. Heheheh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Harus angkat Nouvo LC ! Haha.
      Oh pernah jumpa ka kat tengah jalan? Pin pin la lain kali !

      Padam
  4. Salam.. nk tnya pasal minyak nouvo lc ni jimat ke.. ingat nk ambik sebiji ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Kalau bagi saya sendiri Nouvo LC boleh dikatakan jimat. Dengan harga minyak RM 2.00, mengikut perkiraan setiap kilometer bersamaan dengan 5 sen. Kalau isi RM 5.00 boleh jalan purata 100 KM.

      Padam
  5. Setangki minyak boleh pergi berapa jauh???

    BalasPadam
  6. Ade x cadangan bro, skuter yg ada intercooler. Nouvo lc xd intercooler kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Intercooler? Intercooler ke liquid cooler? Kalau intercooler kereta je yang pakai.

      Nouvo LC ada liquid cooler, maknanya ada radiator guna air.

      Padam
  7. Salam bro...nk tnya..scooter ni ok ke utk guna jln jauh2? Contoh nk naik dri kl ke kelantan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Ya, boleh sesangat untuk jalan jauh. Tak payah risau.

      Saya dah banyak kali dah jalan jauh dengan Nouvo LC ni. Dah sampai Siam dah pun. Boleh tengok catatan saya yang lain.

      Padam
  8. Assalamualaikum..utk thun 2015 hrga agak2 dh berapa??nak angkat 1...then servis.moyor mcmne..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Kurang pasti, mungkin harga Yamaha Nouvo LC sekarang ni lebih sikit bila tambah dengan GST.

      Dalam lingkungan RM 6500.

      Padam
    2. Purata harga skrg dlm RM7000-7500 kalo cash on the road, Baru semalam beli sebijik.. Dapat la RM6900.. kat klang le tapinya..

      Padam
    3. Woah !

      Dah naik harga ka Nouvo LC?

      Padam
    4. Sebab dah ada GST rasanya.. Sebelum GST xda la mahal sgt rasanya...

      Padam
    5. murah gak tu..baru beli kat serdang trade in honda mase depan on d road cash RM 7100..dlam iklan mudah memang 6k++ je bila kol atau gi kedai tambah2 jadi 7k++ jugak..lebih kurang LC jgak cuma nouvo ni sejuk ckit dri LC

      Padam
  9. assalamualaikum.. nk tny ... mudah x kita nk dapatkan aksesori nouvo ni... contoh mcm brake disk besar. lever brake, rim lebar ke...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Maaf, saya kurang pasti kalau bab eksesori untuk Nouvo LC.

      Mungkin boleh rujuk di group FB atau sebagainya.

      Padam
  10. Salam..nk tanya servis belting ori kt mana ye? Sbb saya bru lepas check belting..bru 8000km dh tanggal v dkt belting tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Saya servis belting dekat kedai motor berhampiran rumah saya di Jalan Kuching.

      Masa awal beli dulu rajin la servis belting tiap 15,000 KM sekali. Tapi sekarang sejak tukar belt baru dah tak pernah dah bukak tengok dalam.

      Ni alamat kedai yang saya selalu servis Nouvo LC saya.

      Super Racing Motorcycles Sdn Bhd.
      No. 19, 20, & 21 Ground Floor, Taman City, Jalan Kuching, 51200, Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur, Malaysia

      Padam
    2. 15000 km servis belting maknanya masa tu baru servis mangkuk? Berapa km ye roller bole tahan sblum tukar baru?

      Padam
    3. Yup. Dia akan buka mangkuk dan grease balik roller tu. Roller kalau ikut gua waktu tukar belting, baru tukar roller sekali.

      Padam
    4. Ouh...lamanya roller tu tahan..aku punya tak sampai 9000km check tgk roller da makan layer hitam yg atas sampai nampak besi..tanye org lain bese 5-6000km da haus kene tukar..roller ori..so skang ni tiap kali servis aku servis mangkuk sekali nak check roller..tp tulah kalau kerap bukak2 ni kang nt takut masalah lain lak dtg...ada advise?

      Padam
    5. Masa baru beli dulu tiap 15,000 KM servis CVT, roller ok je lagi. Tak pernah tukar roller sampai la 32,000 KM. Masa tukar belting baru tukar roller, tapi baru makan sikit je.

      Itu yang malas kalau nak selalu bukak servis mangkuk semua. Pomen ni pun macam-macam jenis orang. Ada yang teliti, dan ada yang hentam semacam ja pasang. Kalau boleh seeloknya tak payah selalu bukak tengtok dalam tu. Selagi skuter cantik boleh jalan, jalan ja dulu.

      Sejak 32,000 KM sampai sekarang lebih 60,000 KM tak pernah dah servis mangkuk CVT. Tunggu 64,000 KM baru nak tukar belting dan roller sekali.

      Padam
    6. Kalau 30000km skali baru tukar mmg terbaik..jimat..lagi satu roller makan tak rata...ada bahagian yg dah nampak besi ada jgk yg tebal lg..kenapa eh jadi macam tu?

      Padam
  11. respek kat lu bro..bile bace catatan lu ni,gua trus jatuh hati kat nouvo lc..gua pakai nouvo S,beli ogos2008..rase mcm nak tukar ke nouvo lc plak ����

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita geng ! Haha.

      Tak kisah la Nouvo apa pun, Nouvo S ke Nouvo LC ke semua pun cun !

      Hidup skuter !

      Padam
    2. tp nouvo S xsesuai jln jauh,takde liquid cooler mcm nouvo LC 😆😄

      Padam
  12. Terbaik ulasan bro..mmg da lama nak beli skuter stlah kecewa dgn honda masa depan..call kedai on d road rm7100..fuh..harap2 bbaloi la.bleh pkai rim 17 tak mcm kapcai?byk option tayar nampak lagi segak..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha. Honda masa depan !

      Skuter tak boleh masuk rim 17 macam kapcai. Sagat mudguard !

      Padam
  13. Suka Suka Suka.. Entri n information yang best.. Baru beli nouvo LC 2015 semalam.. Ada apa2 tips yang berguna boleh share lagi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai geng Nouvo LC !

      Tak terpikir lagi idea tips lain untuk Nouvo LC. Kadang-kadang dia mai sendiri !

      Padam
    2. Nak mintak pendapat...

      1st service masa 1000km kan? apa yang kena tukar? minyak hitam dan????

      Next service plak bila yea?

      Minyak Hitam apa yang dicadangkan baik?

      Motor mmg guna untuk pegi keje hari2.. Average dlm 25km pegi keja, 25km blk keje, so minyak hitam apa yang sesuai dan brapa KM nak kena buat next service?

      Sory la byk tya.. sbb sgt2 newbie ni.. ;)

      Padam
    3. Kalau saya 1000KM pertama tukar minyak hitam saja pun dah cukup. Minyak gear semua boleh guna lagi, tak rosak pun. Buat apa nak rugi duit tukaq.

      Saya cadang guna Motul. Boleh cuba Motul Scooter Expert(Semi-Synthetic) atau Motul Scooter Power (Fully Synthetic)

      Servis berikutnya setiap 3000-4000KM pun boleh. Saya guna sampai 4000KM.

      Padam
    4. Okes.. Tq so much.. Ilmu yg sgt berguna ;)
      Tapi risau jgk.. sbb kalo pompuan yang ke bengkel, takut kena pau ngn diorng sbb mmg zero psl skuter ni..walopun unt service jer..

      Padam
    5. My pleasure !

      Feel free to ask kalau nak tanya apa-apa.

      Tapi skuter senang jaga dan tak payah selalu pi bengkel. Kalau setakat servis minyak hitam tu tak ada apa kot.

      Padam
    6. Ooo ya.. so average total cost unt service brapa ek?
      Minyak hitam motul5100 kan? tu harga brapa?
      yamalube tu plak brapa arga ek?

      Padam
    7. Bukan Motul 5100 tapi Motul Scooter Expert yang saya selalu guna harga dalam RM 52 sebotol kalau tak salah.

      Minyak gear Yamalube pulak RM12 sebotol. Pakai dua botol jadi RM 24.

      Kos keseluruhan untuk servis minyak hitam dan minyak gear dekat RM 80 jugak.

      Padam
    8. Beres..!! Tq soooo much En. Hazwan ;)

      Padam
  14. ehh samalah kita..baru seminggu hari selasa lepas kuar kedai..pgi blik kje pon average 50km skh ni mileage 345..huhu..lambatnya nak abes pantang..untuk running in apa nasihat..stakat ni maintain 60km/h je kdg2 je tlajak trun bukit cecah 70km/h..lgi satu normal ke temp meter sparuh dan bau hangit dan bahang dkt cooler/ekzos kanan tu..risau pulak..1st time gune motor pkai coolant.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai Ammar.. Ada pantang ek? sejak beli mmg x da pantang lgsg.. pagi td dah balun 110km.. heheh.. sebab dah lambat nak pegi keje. tp mmg selalu bawak 100 jgk pegi blk kje.. mmg kena ada pantang ek? Sama la Ammar, temp meter tu dia half dan ada bau mcm yg ammar kata tu kat ekzos.. tp org kata bau tu mmg normal kalo motor baru.. akan ilang dlm 2 minggu org kata..

      Padam
    2. Patut ada pantang sampai 1000 KM pertama, tapi tak ada masalah pun kalau bawa terlebih laju.

      Standard tu kalau temperature dia ada 2 bar. Kalau baru start dia ada satu bar, dah cukup panas baru dia ada 2 bar.

      Ekzos motor baru biasa la tu bau hangit macam cik Loyz bagitau. Coolant dia ada dekat sebelah kanan kaki, tu yang rasa bahang tu.

      Padam
    3. Alamak... Iyea ke? Pantang dia ek?? X leh lebih 70km ke Hazwan?
      Andaikata x ikut pantang tu camna agak2?

      Standard 2 bar? Skrg ni dia half.. Cane tu?

      Kalo mmg normal ada bau tu, x la risau sgt ;)

      Padam
  15. hye loyz..yker?kalu cmtu okay la..pelik jgak design die cooler kat celah tu stndard cooler semua dok depan..2 bar tu sparuh la loyz 110??fuh lajunya..motor baru sebaiknya pantang dlu utk 1000 pertama..lgi pon throttle agak ketat dan berat dah la auto so layan jela 60-70km/h.tak try lagi nak rembat .sayang enjin masih dara sunti..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. OOO ek... Alamak.. Alamak.. Camna nak pantang ni.. Lgpun mmg gilir2 bwk motor lama g keje.. So dah tebiasa lenjan motor baru mcm motor lama... hihi.. Nak kena pantang la pasni.. kena bgn 20min awal la ni.. hehehe.. kalo da terlanggar pantang cane tu? ;)

      Padam
  16. Kalau dah langgar pntang tu hentam jelah smpai rosak haha...btw aku dah 2 kali renew roadtax moto NLC aku dan baru 2 bulan lepas tukar belt...jage minyak hitam ngn gearbox insyaallah oky...tak pernah rosak.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha. Sungguh !

      Jaga minyak hitam dah cukup. Jarang dia buat hal.

      Padam
  17. Liquid cooler function dia ape ye? Maaf ye,saya perempuan yg hanya tahu guna je.😄

    BalasPadam
    Balasan
    1. 'Liquid cooler' dekat Yamaha Nouvo LC bermaksud ia menggunakan cecair untuk penyejukkan enjin. Maksudnya dia guna air nak bagi sejuk enjin. Cuba tengok belakang tempat pemijak kaki kanan, ada radiator dekat situ. Air dialirkan ke situ untuk membebaskan haba enjin.

      Padam
  18. Liquid cooler apa ya? Sy hanya guna motor. Tak tahu function ape semua 😂

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama macam sistem kereta pun ada 'liquid cooler', maksudnya panas enjin disejukkan dengan cecair. Kalau kapcai biasa guna 'air cooled', maksudnya penyejukan enjin guna angin atau udara. Kelebihan sistem 'liquid cooler' ni enjin lebih sejuk oleh kerana ianya disejukkan dengan air.

      Padam
  19. Sokong. Sy dah bawak novo lc nie dari melaka sampai bukit kayu hitam. Sekali jalan. Terbaik. Siap masuk thailand lg.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Power geng !

      Boleh lajak masuk Thailand pi main 1000 corner Mae Hong Son sekali.
      Hihi.

      Padam
  20. salam ..kalau nk tukar taya..taya ap yg elok ek ?? lpas tuu coolant plk bila wktu yg seuai nk tukaq... sbb sy xtw sgt bab2 servis nihh..naik ja pndy..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Saya guna tayar biasa-biasa ja jenis Duro. Selalu guna tayar yang besar satu saiz dari tayar asal. Contoh 80/90 asal, saya tukar jadi 90/90.

      Coolant tu tak perlu tukar pun. Buka tengok kalau kurang baru tambah.

      Padam
  21. sya pky dah 2taun lebihh..meter 22222.5..baru tukaq belting skali..minyak enjin n hitam 2bln skali tukar..brakepad pun baru tukar...tyre plk baru tukar skali..kali nihh nk jln jauh sikit sbb tuhh nk tya pndapat ,patut tukar apa lagi ek ?? plss😁

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak jalan jauh seeloknya dimulakan dengan Bismillah dulu. Eh.

      Banyak barang yang dah tukar tu, kira dah tiptop dah tu. Tak payah risau, jalan ja !

      Padam
  22. Sekarang ni kalau nak dapat yang gp edition boleh tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang tak keluar dah Nouvo LC GP Edition ni. Melainkan kalau ada yang nak jual second-hand.

      Padam
    2. Memang tak keluar dah Nouvo LC GP Edition ni. Melainkan kalau ada yang nak jual second-hand.

      Padam
  23. Sya pakai Nouvo LC dah 4 tahun. Hanya 1 masalah..Jgn bg foreman yg kurang arif tentang Nouvo LC ni pegang. Dah banyak kedai sya pi lpas seorg tukarkan plug.. skuter asyik 'backfire'.. kemudian tukar diaphragm..masih sma exhuat asyik 'meletup'
    Akhirnya foreman dari Baling bg tau spark plug Nouvo LC sma dgn Yamaha FZ 150.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu bro !

      Bagi pomen hat biasa buat Nouvo LC ni. Kalau tak biasa bole jahanam jugak nanti.

      Btw, baru tahu bila bro bagitau Nouvo LC sebenarnya guna plug Yamaha FZ 150. Thanks bro !

      Padam
  24. salam..
    best baca review psal nouvo lc nih..actually siang td bru survey2 skuter.nmpk ler nouvo lc nih,mcm berkenan plak.tu yg dok google n jpe la blog ni...at least skrg da tau kelebihan n cara2 pengjagaannyer.skrg da decide mesti nk bli nouvo lc jgk!

    BalasPadam
  25. respect lah... ari isnin motor saya keluar.. warna biru putih. smart oooww.. sekarang tengh settle dgn pendaftran jpj.

    BalasPadam
  26. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  27. inspiration!! nak angkat sebijik jugak! thanks bro

    BalasPadam
    Balasan
    1. My pleasure !

      Elok-elok naik Nouvo LC tuu ! Huhu.

      Padam
  28. hati ni tergedik gedik nk angkat nouvo lc skrang 😂😂😂😂

    BalasPadam
  29. hati ni tergedik gedik nk angkat nouvo lc skrang 😂😂😂😂

    BalasPadam
  30. Assalam..sb baca blog ni sy da beli nouvo lc..hihi..skrg mileage 250..cuma bile sy memecut sikit,terasa semput..ade problem or standard je gtu?pestime pki skuter..xtau sgt..mintak tunjuk ajar

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Oh selalu lancar je lebih-lebih lagi waktu baru beli. Mungkin ada masalah campuran angin dan minyak. Minta hantar semula ke kedai tempat beli.

      Padam
  31. Hi salam. Nak tanya tip cmner nak bukak seat nak isi minyak bukan main susah lagi noh. Give me a tips meh i need a help

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Boleh cuba pi kedai check tengok. Kot masalah kunci dia.

      Padam
  32. salam bro, harge latest minyak motul scooter expert tu brape bro ? area JB mcm susah nak jumpe. keliling mencari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Motul Scooter Expert kalau di KL dalam RM48. Tak tau la kalau dah naik harga ke sekarang

      Padam
  33. Assalam bro, nouvo lc ni ad kick starter x selain drpd electric starter yg auto tuh??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Skuter yang pakai enjin karburetor semua ada 'kick starter'. Yamaha Nouvo LC pun ada starter. Toksah risau kalau habis bateri, boleh tendang.

      Padam
  34. Hi budak letrik. ada idea x, motor sejak 2 3 ari ni, dia mcm ada bunyi mcm burung ke anak ayam ke.. paling ketara bila kita lepas minyak nak slow.. nak buat camne ek? risau la.. br 3 bln beli.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Loyz.

      Em pernah bawa masuk reban ayam tak? Eh. Haha.

      Mungkin ada skru yang longgar atau tak ketat tu. Boleh hantar periksa tengok dekat mana-mana bengkel.

      Padam
    2. Salam BL, motor x settle lg la.. bunyi tu still ada.. bila bwk ke bengkel, dia try bawak, dia x da dgr plak byi bedicit tu.. tp bila saya pegi keje, blk keje, bunyi tu mmg jelas lg nyata.. so bengkel tu xda buat apa2 pun.. kuat plak tu.. rasa2nya apa mslhnya yea? bunyi bedicit bila kita bwk, then masa slow tu mmg dgr kuat. ke sbb belting? mileage baru 2500km. please help...

      Padam
    3. Ish macam tu pulak. Saka kot. Haha.

      Saya nak kata apa masalah pun saya pun tak pasti. Cuba bawa kedai lain suruh dia testing lain tengok. Mungkin ada masalah bila tengah laju. Motor baru lagi tu.

      Padam
    4. same la..kat tayar dpan bnyik tikus..citcitcit..da sapu mnyak kt skru shaft tu tahan 2 3 hari je pastu bntik balik..lgi satu handle gegar kuat semacam mse benti,try pulas kiri kanan rse mcm loose nk ptah jer..any adv

      Padam
    5. Kalau bab handle tu mungkin boleh pergi kedai ketatkan balik fork Nouvo LC tu. Takut dia longgar sangat.

      Kalau bab bunyi tikus tu saya pun tak pasti apa sebab. Boleh jadi brek.

      Padam
    6. mungkin shaft bearing. bearing yg terletak dalam gear block . tempat kita letak gear oil tu. kalau nak tukar. make sure tukar yg ori. kalau tukar yg tak ori. kemungkinan dengan drive pulley rosak skali.

      Padam
  35. info yang sgt berguna... pagi ni dah ride dgn NLC dtg kerja...baru angkat semalam...

    nak tya satu soalan... smlm uncle kedai moto tu ckp.. lepas 300km dan kna tukaq minyak hitam... apa benar???

    tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Em tak payah 300KM, awal sangat. Tunggu sampai 1000KM baru tukar minyak hitam tu.

      Padam
    2. Betul lah tu.. sebab semua motor baru kuar kedai/kilang tak kiralah samada skuter, mopad, naked , touring , cruiser atau superbike 500 kilometer pertama wajib tukar minyak hitam sebab gigi gigi gear didalam kotak engin maseh fresh dan ketat. Bila dah berjalan dan berputar buat pertama kali mmaka akan tertanggal sedikit debris dan kotoran besi dan ia memang perlu ditukar.
      Pertukaran kali kedua bila mencapai 1000 Km selepas pertukaran kali pertama. Dan kali kali seterusnya setiap 3000km-4000Km

      Padam
  36. Nice stoty bro... lega dapat tahu NLC ni no problem.. dah la baru beli angkat sebiji lepas 2 minggu trus ride dari kl ke penang... takut jugak belt putus or apa2 jadi... tapi lepas baca cita ni trus rasa yakin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih geng !

      Insyaallah. Semua dengan izin tuhan. Takda masalah dengan Nouvo LC ni.

      Btw, keep ride bro !

      Padam
  37. assalamualaikum bro, tumpang tanya boleh. saya baru berhajat nak beli skuter nouvo lc ni utk pengangkutan ulang alik kl-seremban setiap hari. rasa-rase berbaloi ke? saya kurang arif tentang motor skuter ni. risau gak kalau jadi ape-ape tengah jalan ke. tengok atas highway pun tak nampak sgt skuter ni selalunye lc dgn honda future je yg ada. terima kasih atas info nye bro.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Ish nak cakap camna eh. Kalau nak ulang-alik Seremban agak jauh jugak tu. Kalau nak sedap naik skuter besar sikit macam SYM Vts 200 ke.

      Tapi kalau nak buat ulang-alik boleh je kalau yakin. Insyaallah takda masalah.

      Padam
    2. ye ke bro?? takde masalah dgn belting ke kalau ulang alik tiap hari tu? maaf la banyak tanye sket psl nubis kubis psl moto ni hehe2

      Padam
    3. Ish kalau saya tak payah risau sangat pasal belting tu. Tak mudah dia nak putus sesaja. Dah cukup limit dia baru dia putus. Saya dah pakai 5 tahun, kilometer dekat 65,000 KM pun baru pernah tukar sekali ja belting Nouvo LC nih.

      Padam
    4. oh ok la camtu. terima kasih atas pencerahan nye bro. nak kena yakin la ni utk bawak setiap hari ulang alik seremban kl tu huhu. kalau terjumpa atas jalan nanti leh pin pon pon sket hehe2

      Padam
  38. Salam.....
    hi gang! heheh.... sy pon pakai nouvoLC. Alhamdulilah, nouvo saya xde mengada2, xmanja mcm org slalu ckp tu.. Dah 2 tahun pakai, ulang alik kepong ke kelana jaya. 10/10 saya bg rate. cume baru2 ni tayar depan moto slalu bunyi berdesir2 paling ketara bila lalu dlm trowong or sebelah devider jalan... sirrr sirrrr sihhhhh dia bunyi. kenapa yer... buat pengetahuan awk.. dh slalu sgt langgor lubang.. :) almaklum la jalan kt kl (terutamanya kepong) n selangor ni byk sgt lubang... kenaper yer, dan lagi satu, meter dah xfungsi, ade rosak kt kabel ker? so skrg rasa down sbb moto kesayang jd mcm ni.. ingt nk g hantar utk major servis.

    BalasPadam
  39. Waalaikumsalam.
    Hi geng !

    Fuh siap bagi rating 10/10 . Haha.

    Em mungkin bunyi brek tu. Disk brek barangkali. Simptom-simtom brek pad dah nak habis mungkin. Bunyi tu memang akan lagi jelas bila kita lalu di ruangan tertutup.

    Untuk meter tu pulak saya tak pasti. Nouvo LC guna meter digital. Maksud awak speedometer tu ke? Mungkin sebab kabel jugak.

    Boleh cuba periksa tengok kat kedai kot ada barang yang rosak. Tak perlu buat major servis pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Disk brek dah tukaq dah.. tp still jadi lagu tu... tekeluaq dh sleng utara. hahahah.. esok apply cuti sbb nk bawa en nouvo p servis. tgk betapa sygnya kt moto sampai sanggup apply cuti kannn... hehhehe

      Padam
    2. Orang Kedah jugak ka rupanya. Haha.

      Sayang sunggoh noh kat Nouvo LC dia sampai ambik cuti :)

      Padam
  40. Saya baru beli nouvo 135 of hari ni....tertarik dgn cerita budak elektrik...asal nak ambil y15zr....alhamdulillah minyak 70 km rm 4...Ron 97

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa tak angkat Y125ZR? Haha.

      Btw, terima kasih sudi baca blog Budak Letrik.

      Tahniah. Saya guna Ron 95 dengan RM 5.00 dapat lajak 100 KM. Tu pun bawa santai la.

      Padam
  41. Semalam booking....petang tadi dah ambil....pengalaman awak menyebabkan saya tukar selera ...minyak motul scooter expert dan minyak motul utk gear pun saya beli...minyak fully rm 59 minyak gear rm 18 sebotol...pick up power....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cepat dapat bro ! Tahniah dah jadi geng ! Haha.

      Terbaik siap dengan servis minyak Motul tu !

      Padam
  42. Salam,
    Nk tye sy pye nouvo lc br setahun pakai,sebelum ni enjin ok,tp da dua hari ni perasan ada bunyi macam pasang high speed bearing lak,sblm ni xde pun,knape ye blh jd cmtu,minyak itam n minyak gear slalu tuka ikut km la

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Ish nak bagitahu masalah apa pun saya tak pandai. Saya hanya pengguna biasa saja dan bukan pomen.

      Mungkin tuan boleh cuba ke bengkel berhampiran untuk mngetahui puncanya.

      Padam
    2. bro faizal. cuba selidik bunyi datang dari mana. kalau belah kiri belakang. kadang2 skru tak ketat je. selalu yg jadi punca skru tak ketat dekat ekzos guard. tapi kalau bunyi tu datang dari belah kanan belakang. kemungkinan bearing gearbox. yg dekat shaft drive pulley. bearing tu kalau tukar dia akan tukar seketul shaft drive. beratus gak la. kalau kene tukar. make sure ori. pengalaman pakai barang tiruan mmg akan sakit kepala.

      Padam
  43. Hi mane lebih elok...nouvo lc or Honda Sbb semalam g kedai nouvo Xde stock...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Soalan tu kena tepuk dada tanya diri. Saya tak pernah guna Honda. Jadi agak tidak adil kalau saya yang berikan pendapat.

      Padam
  44. Mmg niat Nk ambik nouvo lc tpi adehh kedai tu Xde stock lak..Dia suruh angkat honde nyerr Tpi bila baca blog awk n semangat berkobar2 Nk jugak skuter nouvo lc..btw sy sgt2 nubis dunia skuter n..��

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nubis kubis ke nubis bawang ke kita semua sama ja. Haha.

      Padam
  45. Pakai nouvo lc lah...puas hati..syok juga layan nouvo ni...pulas minyak je....santai Dan releks je...km baru 138...tak sabar nak masuk minyak motul...tapi design nouvo lc memang smart...ramai pulak kawan2 jeling....nouvo of dah x keluar lagi...ramai tokeh kedai simpan stok utk main harga...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nouvo 'of' ke Nouvo S ?

      Orang kata pakai Nouvo LC bukan je awek boleh sangkut, boleh pukat janda lagi. Haha.

      Padam
  46. Saya tanya kat tempat saya hari tu kedai nak rm 8000....saya cari kat daerah lain... Member yg kenalkan..baru dapat 7200

    BalasPadam
  47. Salam bro...average hage overhoul(tol ke eja mcm nie??)huhu nouvo area pj bape ea?? Sebb moto da berbunyik la..kasar sngt bunyik dye..moto amik seken je..belum pena jalan jauh lagi..tapi bru2 nie ade bunyik plak kat dalam enjin..pastu berat lak tue..bru plan nk blik mersing..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Ejaan yang sebetulnya 'Overhaul'. Huhu.

      Ish saya pun tak pasti berapa harga sebab saya pun tak pernah overhaul Nouvo LC ni dan saya pun bukan pomen.

      Mungkin bro boleh tanya kedai yang terdekat.

      Padam
    2. Haha cm tue ke eja dye..keh3 ok tq bro..tapi saye suke scoot nie..best je bwk..mngkin da lepas overhaul bru ok..huhu kopak la nnti

      Padam
  48. Salam bro.. Nak tanya,minyak pelincir scooter n minyak pelincir motor biasa ni xsama ye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Kalau ikut pemahaman saya dia berbeza. Macam minyak enjin skuter hanya untuk enjin sahaja, dan minyak gear lain. Kalau minyak enjin kapcai pulak, yang tu lah minyak enjin dan yang tu jugak minyak gear. Sekali.

      Padam
  49. Salam bro. Brake disc depan asyik bunyi... zing...zing...zing. dah bawak sérvice kat Yamaha service centre. Masih bunyi gak. Ada pencerahan ke bro?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumslam.

      Masa servis kat Yamaha Centre apa je yang diorang buat?

      Kalau bunyi lagi tu mungkin masalah brake disc nak habis atau disc brek gelong kot.

      Padam
  50. assalamualaikum ,

    saya nak tanya,Antara nouvo lc dengan ego lc ,yang mana lagi bagus ?

    terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Ish payah sebenarnya soalan macam ni.

      Nouvo LC ni model lama, kalau Ego LC ada model baru.

      Mana bagus saya pun tak pasti, sebab tak pernah Ego LC. Jadi tak adil bagi saya nak cadang mana bagus.

      Tepuk dada tanaya diri minat hat mana. Huhu.

      Padam
  51. Asslmualaikum.. numpang tanye.. sya bru 1st time pkai nouvo lc ni.. klau nk ckp bab prmotoran ni mmg sya fail laa ckt.. hahaa.. pd pndangan abg laa, ap yg sya prlu bt yaa utk pnjgaan moto supya x cpat rosak atau sbaliknya.. ?? TQ~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Abang pun fail jugak bab permotoran ni. Haha.

      Banyak cara penjagaan untuk skuter ni. Pastikan minyak hitam tak kering tu yang paling penting.

      Lagi satu nak tahan lama, jangan dok perah throttle habis selalu. Memang cepat barai la jawapan dia. Haha.

      Padam
  52. Assalamualaikum..
    nak tanya, kalau buat masa sekarang ni, harga motor ni berapa ye?
    ada beza tak keluaran model Nouvo LC skrg dgn yang dulu?
    maaf lah, saya bukan pakar bab motor jadi saya tak tahu nak cari info kat mana dalam internet ni..
    lagi pun saya biasa guna kereta jadi saya nak try motor plak..
    melaui penulisan admin, saya tertarik dengan motor ni lebih2 lagi saya pnah guna sekali..
    kalau nak beli kat mana ye? saya skrg menginap di sepang, peljar sarawak.. susah nak jalan jika guna kereta..
    harap admin dapat bantu saya lah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Kalau waktu sekarang saya tak pasti, mungkin dalam lingkungan RM6,000 macam tu kot. Yamaha Nouvo LC yang dulu dengan sekarang takda beza dari segi enjin, yang berubah cuma design stiker je.

      Boleh cari di kedai-kedai motor di kawasan Sepang. Banyak tempat yang masih menjual skuter ni. Selalunya akan ada. Kalau tak pun, boleh turun Kuala Lumpur tengok.

      Padam
  53. Salam....sy bru je angkat kt kedai nlc biru putih...huhu..tp 2nd jelh..yg baru xmampu. Skg bru dlm rm7200...ape2 pon byk maklumat yg sy dpt dr blog ni..best je main pulas je moto tp bile brek rase nk tekan gear sbb sblm ni gne lc v1...agak2 awk tau x mne nk crik karpet kaki tu ek..nk lawo2 kn ckit baby nlc sy tuuu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Terima kasih sudi baca blog Budak Letrik.

      Oklah tu dapat angkat 2nd pun. Mahal jugak sekarang ni eh kalau nak banding dengan dulu.

      Boleh cuba cari dekat kedai eksesori kereta, dia boleh potong ikut bentuk tempat pemijak tu.

      Padam
    2. 2lh pasal sbb skg dh stop pengeluaran.kata org kedai la..cmpur gst lg mmg lg mahai...owh g kedai kete ke..nty nk try singgah la tnye2 kedai kete dpn uma tu..lg 1 cmne kite nk tau ye mse yg sesuai kne tkr belting sbb skg moto tu dh 21k millege moto thn 2014..mksdnye owner sblm ni dh bwk jln jauh gak eh..risau je ase..

      Padam
    3. 2lh pasal sbb skg dh stop pengeluaran.kata org kedai la..cmpur gst lg mmg lg mahai...owh g kedai kete ke..nty nk try singgah la tnye2 kedai kete dpn uma tu..lg 1 cmne kite nk tau ye mse yg sesuai kne tkr belting sbb skg moto tu dh 21k millege moto thn 2014..mksdnye owner sblm ni dh bwk jln jauh gak eh..risau je ase..

      Padam
    4. Cari kedai kereta yang buat tinted kereta atau eksesori macam tu. Bukan kedai pomen tau. Haha.

      Em kalau ikut buku manual, belting kena tukar bila cecah 25,000 KM. Tapi boleh je lajak sampai 30,000KM.

      Paling kuat pun putus je belting tu. Huhu. Menolak la cari kedai tukar.

      Padam
    5. Kedai eksesori ek..sib x g lg..hehe..alaa menolak tu yg perit..hrp2 elok je lh hndaknye..:)

      Padam
    6. Kedai eksesori ek..sib x g lg..hehe..alaa menolak tu yg perit..hrp2 elok je lh hndaknye..:)

      Padam
  54. Menarik la tulisan budak letrik ni hehe... bro2 sekalian yg dh pakai nouvo lc135, brape top speed bagi motor yg standard? Pastu meyer ringan mcm LC 1st Model ke atau meter berat mcm lc batik or 2nd model? Tolong nasihat skit. Tq bro2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Meter dia digital,jadi speed sama macam GPS. Top speed pulak dalam 110-120 je kalau standard.

      Padam
    2. Ohhh baik2.. tq bro.. smalam saya ke kedai motor area gombak, setapak n sentul.. termasuk la kedai motor yamaha.. yg sgt mengecewakan saya ialah Yamaha dh tak kuarkan lagi model Nouvo LC tu.. skang sume model baru Yamaha NMAX.. frust btul la..

      Padam
    3. Hancur lebur impian nk pakai Nouvo LC baru.. ada gak try 2nd hand kat beberapa kedai motor, tapi sume pun mcm dh out.. bwk pun lain mcm.. hmmm ntah la... frust la..

      Padam
    4. Try crik lg mne2 kedai moto...mesti ada last stok...maaf mencelah..😃

      Padam
  55. sy pon mencari gak.. btol yamaha dh x kuar dh nouvo lc ni. kena rajin mencari kt kedai2 mesti ade lg last stocl tp harga mmg giler skit la. kalo cash on da road 3rd party pon dh 7300..

    BalasPadam
  56. nsib baik sy beli otr 3rd prty rm6550...klo tukar belt ap lg barang yg prlu ditukar bersama belt..tq (._.)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau tukar belting skuter, orang akan tukar sekali dengan roller.

      Padam
  57. salam,nak tanya...
    agak2 berapa harga untuk tukar belting?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Dalam sekitar RM 60-70 je dalam 2 tahun lepas. Kalau masa sekarang ni saya kurang pasti. Baru pernah sekali tukar belting.

      Padam
  58. Salam saya nak tanya pasal naza gtr yg bro mention tu . spare part susah cari ke utk gtr tu ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam. Saya pun kurang pasti bab tu. Cuma kurang orang guna. Mengikut perkiraaan abang, susah la nak dapat.

      Padam
  59. salam..bro,nak tanya,adik saya ade beli skuter utk ulang alik kampus...dia x reti sgt bab motor ni..so,dia dh pakai motor tu smpai 14000 km dan x pernah servis..kalo cmtu,kalo nak bawak gi servis,ape je yg nak kene check?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Kalau dah sampai 14,000 KM mula-mula periksa minyak hitam dulu takut kering. Kemudian minyak gear. Tukar dua-dua barang ni dulu. Kalau rasa nak tukaq spark plug pun ok jugak. Yang lainnya takda masalah rasanya.

      Padam
    2. sy pun pengguna nouvo lc 135..dah lbh setahun guna..nk tanye kenape tayar belakang garisan tengah cepat botak...ada yg blh komen x...

      Padam
  60. salam bro , nak tnya . moto nouvo lc saya ade bunyi bising . dah macam moto bot pun ade . aduii haha . mntak penerangan apa punca bunyi bising tu ? bnyi mcm dkat enjin atau kipas sy dngr

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalakumsalam. Tu tanda-tanda skuter Nouvo Lc anda nak bertukar menjadi jetski. Ok hambar.

      Boleh periksa tengok kalau-kalau bearing rod longgar. Pi hantaq kedai check tengok.

      Padam
  61. Hi salam. Ok sy nk tanya. Sy tk fhm bila masa nk tuka timing belt ? Apa tu. Timing belt tu pn sy tk tahu apa bnd dn knp kena tuka dn bila masa nk kena tuka. Sy baru pakai nouvo lc dlm setahun tk prnh tuka lg timing belt. Bateri pn kena tuka ke ? Waktu bila ? Tayar mcm mana pulak ? Bila kena tuka tayar. Minyak ngn minyak gear sy tuka tiap2 2000 milage. Then apa2 info penjagaan please sharing. Syg sgt ngn moto tu. Takot jahanam tetiba sbb sy mmg tkreti apa yg perlu kena selalu alert

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Timing belt kalau dalam bahasa Melayu dipanggil tali sawat pemasa. Maksudnya, dalam tempoh masa tertentu timing belt ni akan putus. Kalau kapcai biasa guna rantai, skuter pulak guna timing belt. Boleh Google tengok camna bentuk timing belt tu.

      Jangkahayat timing belt ni berdasarkan kepada kilometer yang kita jalan. Selalunya boleh sampai 30,000 KM. Boleh la tukar timing belt kalau lepas tu.

      Untuk bateri pulak tak perlu tukar pun. Kalau rasa bateri dah lemah, bila nak start tak boleh baru la tukar bateri.

      Tayar pun sama jugak. Kalau dah haus tu boleh la tukar. Tengok pada bunga tayar.

      Dah cantik dah tu kalau tukar minyak hitam tiap-tiap 2000KM. Teruskan penjagaan macam tu.

      Lain-lain tak ada apa masalah. Senang je nak jaga Nouvo LC ni. Jangan dok risau sangat :)

      Padam
    2. Waaa. Info yg baik. Thank youu awaaaa 😉

      Padam
  62. hai....nak tanya, kalau nak bagi lowed ckit nlc ni ok tak? ada problem tak lps bg lowed?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hai. Nak bagi lowered boleh, tapi langgar bonggol tak sedaplah lepas tu. Tu je.

      Padam
  63. angkat vts200 pun ok. aku da pakai 19000km belting masih blm putus, roller pun blm haus. mmg best. btl BL, bkn semua bengkel blh repair skuter. hanya yg pakar skuter je faham masalah skuter. elok bt group ws utk geng2 skuter + pomen skuter dlm group lbh snang.

    BalasPadam
  64. salam tuan. tanye skali ya.. kalau start moto dah x bole itu masalah bateri kan...so bateri tu bole kasi cas atau beli yg baru terus....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Kalau guna starter tak boleh hidup tu masalah bateri. Tapi boleh tendang lagi guna engkol kalau nak hidupkan motor.

      Bateri tu kira dah rosak dah, pergi kedai cas pun dah tak boleh. Kena tukar baru.

      Padam
  65. NLC comey boh..
    nok rilek2 buleh r..wat g kije..nok travel jauh2 x sdap r..parok minyok..
    nok makeup cikit2 NLC ..koho comey boh..amik NLC laa..YAMAHA NMAX 150 baru bapok beso..tepuk dada tanya selere

    BalasPadam
  66. X pnah tuko plug NLC ni..
    mcmn yer..kne buke c.set bhgn mn..tolong2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Coverset dekat tempat pemijak kaki sebelah kanan. Plug ada kat situ. Lama-lama sekali pun takpa plug skuter ni. Huhu.

      Padam
  67. seopismate dah guna NLC ni x pernah tukar belting ni..33000km dah..xde mslsh besar NLC mcm tuan letrik info tu..TERBAIK..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya selama guna 5 tahun Nouvo LC ni pun takda masalah.

      Bab belting skuter Nouvo LC ni tahan, baru tukar sekali masa dekat 32,000 KM. Ni dah sampai 66,000 KM tak tukar belting lagi.

      Entah bila nak tukar. Haha.

      Padam
  68. Salam tuan,nak tahu kenape nouvo Lc saya selalu bunyi meletup2 dekat exhaust dan berape kos untuk tukar bateri baru.Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Selalu kalau meletup berkemungkinan dari spark plug. Cuba tukar spark plug dulu tengok camna.

      Bateri harga sekarang saya tak pasti, tapi dekat RM100 jugak.

      Padam
  69. mungkin pembakaran x sempurna.plug kot
    harga bateri gel RM65..hrga pantai timur

    BalasPadam
  70. baru tuka :
    -OE SHELL AS7 RM27.00
    -OG YAMALUBE RM20.00
    -PLUG NGK RM10.00 (25k baru tuka)-skali start trus hidup.sblm ni muto brt.
    -SPRAY W40 area belting dan kwsn yg sewaktu dgnnya..
    hasilnya..RINGAN TERAMAT SANGAT LIKE NEW..trm ksh semua bg tip berguna..

    BalasPadam
  71. Salam. Hai bro :)

    sy pengguna Nouvo LC ni, KM dah exceed 35K and so far pernah tukar beberapa kali minyak hitam & minya gear.

    klau major servis (perlu ke) sepatutnya tukar apa eh?

    maklumlaaa, perempuan. kang g bengkel nanti macam2 dia auta. hehee. terima kasihh. ohhh and range harga utk service? hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak payah major servis la kot. Kalau ikut konsep abang, tukar bila perlu je. Kalau boleh periksa air filter, plug dan air dalam radioator tu je.

      Padam
    2. ohhh. okay.. terima kasih. hehe. Takut jugak jadi apa2 tengah jalan kan. air dalam radiator?

      biasa tukar belting harganya berapa ya? hehe

      Padam
    3. Yup. Dalam radiator ada cecair. Suruh pomen kedai motor check tengok takut air dalam tu kurang.

      Kalau harga belting saja masa 2 tahun lepas kurang RM70. Sekarang ni abang rasa mahal lagi. Tu baru harga belting sahaja. Belum masuk upah servis pasang sekali.

      Padam
  72. salam....
    baru berangan nak order...dah stop kilang plak dah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Motor Nouvo LC ni pun dah lama, tu kilang dah stop production dia tu.

      Padam
  73. Abang nak mintak no fhone bole ke? Nak minta abang tunjuk ajar if ape2 berlaku nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni email saya fitriejamaludin395@gmail.com

      Padam
    2. Ish. Abang bukan pomen Nouvo LC. Pengguna biasa jugak. Kalau ada apa-apa pun abang jumpa pomen.

      Boleh PM abang dekat FB Page Budak Letrik

      Padam
  74. As Salam...saya beli Nouvo LC tahun 2013 2nd...millage Baru 20k++...apo yang saya perlu buat untuk Servis Dia...mohon tunjuk ajar bro...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Servis biasa macam minyak hitam dan minyak gear. Nak cantik servis belting sekali, bukan tukar. Plug pun kalau dah tak cantik boleh tukar. Air filter kalau kotor tu boleh jugak tukar. kalau elok tak perlu. Motor masih cantik lagi tu baru 20,000 KM

      Padam
  75. Baru2 ni nouvo lc sy kuar bunyi 'hissing' dlm keadaan engine running tp idle. Selepas da berjalan agk lama sikit. Bila pulas throttle gerak bunyi ilang. Benti ada balik. Mcm dtg drpd mangkuk. Tapi kalau motor baru nk start xdk plak bunyi tu. Cuma bila da gerak. Ada experience cmni tak?

    BalasPadam
  76. hai...kalau tyr nuovoLC tkr tyr besar bole x? nk nmpk ruget sket..haha klau tyr besar dia, pling besar size dia brapa ek??dan nuovo pnya plug jenis yg sesuai apa ek??belting bole service saja ka?nak service dia millage dia brapa km plu service ek? tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1) Bole up 1 size cth: depan 80/90 belakang 90/90
      2) yg biasa pn ok janji ngam
      3) servis belt ni dia bersihkan bhgn mangkuk tu biasanya n check skali belt n roller. Sy buat dlm 5000-6000 km atau 4bln skali. Kalau x salu guna atau jarak dekat2 je boleh 10000km skali.

      Based on pengalaman sendiri

      Padam
  77. salam bro, nak tanya kalau selama ni NLC saya pakai minyak hitam biasa je bukan special for scooter ade effect engine tak rasanye?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Tak ada masalah. Boleh je. Tapi mungkin kurang elok.

      Sebabnya kalau minyak enjin skuter dia khas untuk enjin je, dan sebab itu dia ada minyak gear yang berasingan.

      Kalau minyak hitam motor biasa pulak, yang tulah minyak gear, dan yang tulah minyak gear. Dua dalam satu.

      Padam
  78. kalau NVLC, dapat pasang suiz "on/off" tak? utk lampu besar dan 2 lampu atas? bagi jimatkan batery dan mudah bagi start injin...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak pasti ada suis tak. Kalau macam abang punya memang lampu kecik dua-dua dah terbakar. Tinggal lampu tinggi ja. Kalau nak tutup lampu tolak suis lampu kecik.

      Padam
  79. Salam bro, saya pakai nouvo lc warna putih, memang cun. Nk tanya kalau buat pergi jauh ok x? Agak2 dlm 200km. Dari segi minyak kuat mkn x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Pakai Nouvo LC warna apa sekalipun dapat jalan jauh. Haha

      Minyak standard kapcai biasa ja.

      Padam
  80. salam bro dan semua,sy pengguna nouvo LC135, baru2 ni kami bertiga pegi mkn angin dari Gombak-bentong-Raub-Sg Koyan-CameronHighland. Esok nya CH-Tapah-TgMalim-BatangKali-Gombak,jarak perjalanan terjumlah 527km, kos petrol sebanyk RM30.00, ternyata motor ni tiada masaalah, Alhamdulillah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.

      Alhamdulillah. Naik Yamaha Nouvo LC anak beranak ke camna sampai boleh bertiga tu? Hahaha.

      Padam
  81. Hahaha, sy je yg guna NLC yg dua lg honda tp semua kapcai, sejak beli ini pertama kali pegi jln jauh.

    BalasPadam
  82. assalamualaikum tuan,nak tnya psal NLC saya ni dah masok 11k mileage,,baru2 ni tukar mnyak itam dgn mnyak gear..
    lepas seminggu ade bnyik kurang enak belah kiri dkat enjin..sy pasti bukan masalah atau bnyik belting sbb belum bergerak lgi..
    sy juga perasan trottle berat dan enjin tidak lancar spt biasa..simptom nk jem pn ader :(

    BalasPadam
  83. setiap hari ulang alik 118km. setiap 1500-2000 tuka minyak hitam. guna minyak biasa ja. bwh rm15, hehe. skrg dok tgh belajar nk service sendiri mcm, buka roller, minyak fork. ada tutorial x?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...