السلام عليكم
Salam sejahtera ke atas kamu.
Peace be upon you.
Selepas catatan
Review Yamaha Nouvo LC yang lepas, ini adalah catatan yang seterusnya. Gu baju berjinak-jinak nak tulis blog. Segala kesalahan tatabahasa dan penjodoh bilangan serta
'typo' harap ditegur.
Untuk catatan ini bukan nak buat review lagi tapi nak kongsi pengalaman. Apa dia ?
Yamaha Nouvo LC dan Sym VTS 200 Ride ke kota keriangan Genting Highland !
*tiba-tiba teruja
Beberapa minggu lepas, gua dan abah gua sesaja
ride ke Genting Highland. Petang-petang hujung minggu yang bosan, tiba-tiba ayah gua ajak naik Genting Highland. Bukan naik kereta tapi
ride !
Apalagi bersemangat dan bergegas siaplah sebelum Asar.
Lepas solat Asar, kami pun bergerak la menuju ke Genting Highland. Dari Segambut Luar, kami mengikut Jalan Kuching seterusnya ke Jalan Gombak-Bentong Lama ( jalan lama) ke Genting Sempah. Dari Genting Sempah baru naik ke Genting Highland.
Saja kami pilih nak ikut Jalan Gombak-Bentong Lama. Waktu-waktu petang macam ni kalau lalu jalan ni syok sikit. Sejuk dengan hutan di kiri dan kanan jalan. Sambil-sambil tu boleh mengasah tayar dan bakat ambik corner. Huhu.
Jarak perjalanan mengikut Jalan Gombak Lama ni takdalah jauh mana, kalau jauh pun mungkin lebih sikit je dari Lebuhraya Karak. Kalau ikut peta Google Maps lebih dalam 4 KM ja. Semasa dalam perjalanan di pertengahan jalan nanti kita akan berselisih la dengan Lebuhraya Karak yang kelihatan di bahagian bawah hutan, sementara kita akan melalui jalan hutan yang terletak lebih tinggi dari Lebuhraya Karak. Nampak sayup-sayup je kereta kat bawah.
Dari Jalan Gombak Lama baru kami keluar di Persimpangan Genting Sempah (tempat RnR). Kalau hangpa
straight ikut jalan lama ni, korang boleh lajak pergi ke Bentong atau pun Janda Baik. Tapi kami nak ke Genting Highland, jadi kena berhenti di sini
Lebih kurang sejam masa yang diambil untuk sampai ke Persimpangan Genting Sempah ni dari Segambut. Laluan jalanraya agak sedikit mendaki dan berbengkang -bengkok. Sedap layan corner. Macam gua dulu pernah solo ride kayuh basikal ikut jalan Gombak Lama ni. Sakit jugaklah nak sampai Genting Sempah !
Dari Genting Sempah, seterusnya kami pun memulas pendikit menuju la ke puncak Genting Highland ni. Mencanak la jugak bukitnya. Meraung enjin nak sampai puncak. Solat Maghrib di surau Hotel Awana seterusnyabaru turun kembali ke bawah melalui laluan lain iaitu jalan Batang Kali-Ulu Yam-Kuala Lumpur.
Disebabkan dah tak tahu nak sembang apa, ada baiknya kita layan gambaq !!
|
Setting dulu sebelum bergerak melayan corner Genting Highland. Baju kena masuk dalam. Baru kemas ! |
|
Yamaha Nouvo LC dan Sym VTS 200 siap sedia menuju kota keriangan Genting Highland. |
|
Isi minyak dan angin dulu sebelum bergerak. Setting mau Tiptop!! |
|
Laluan melalui jalan lama Gombak -Genting Sempah. Kurang sangat kereta lalu sini. |
|
Sampai kat persimpangan Genting Sempah. Nampak banyak warung tepi jalan jual Buah Beranagn tu. |
|
Buah Berangan di tepi jalan Persimpangan Genting Sempah. |
|
Perjalananan menuju ke puncak, simpang ke Kereta Kabel. |
|
Sampai di puncak Genting Highland akhirnya. Kedinginan menggigit tulang. |
|
Berhenti rehat di puncak Genting Highland bersama jentera masing-masing. Enjin skuter diperah ke tahap maksimum. |
|
Kabus menyelubungi Genting Highland ketika ini. |
|
Di hadapan First World Hotel Genting Highland kalau tak salah. |
|
Sesi bergambar kenang-kenangan bersama Nouvo LC & Sym VTS 200 di Genting Highland. |
|
Lepak dulu di puncak Genting Highland. |
|
Model pembangunan di Genting Highland. |
Ingatkan banyak gambaq nak cerita, tapi banyak ni ja yang ada.
Seeloknya sebelum buat sesuatu ride tu buatlah persiapan sikit. Sediakan baju hujan kot-kot hujan ke sat lagi. Selalu gua dah siap letak-letak bawah tempat duduk skuter Nouvo LC gua.
Minyak kalau nak isi penuh tangki motor pun sebenarnya dah cukup untuk perjalanan pergi dan balik Genting Highland dari Kuala Lumpur. Lainlah kalau motor hangpa dah ubahsuai dah modifikasi, kuat mengketedarah minyak.
Pastikan juga tekanan angin tayar berada dalam julat yang sesuai. Kalau angin banyak sangat, tayar keras. Tak sedap layan corner tu satu, licin pun licin jugak. Kalau lembik sangat pun tak sesuai. Pandai-pandai la hangpa adjust tengok macam mana.