Iklan

02 Januari 2014

Air Terjun Lata Medang, Kuala Kubu Bharu

السلام عليكم
Salam sejahtera ke atas kamu.
Peace be upon you.



Mai dekat ! Mai dekat ! Rapat rapat !

Ni abang nak cerita pasai kisah jelajah air terjun pulak setelah gigih menghabiskan cerita Trans Java Solo Escape yang dah lama tertunggak. Ceritanya dah lama dah sebenarnya kami trekking ke Air Terjun Lata Medang ni, tapi baru sekarang abang berkesempatan nak kongsikan pada kalian.

Hujung minggu tak tau nak pi mana dan nak buat apa? Dah cemuih lepak Pavi?

Bagi geng bujang, sangatlah sesuai bagi anda berkunjung ke Air Terjun Lata Medang ni kalau ada kelapangan waktu di hujung minggu. Takkan lepak umah tengok TV ja kot? Sekali sekala terjah masuk hutan pulak.

Bagi yang berkeluarga dan mempunyai anak kecik, tidak disarankan untuk berkunjung ke sini kerana lokasinya terletak nun jauh di dalam hutan. Tak seperti Ulu Yam dan Sungai Gabai yang mana anda boleh usung tupperware dan bekas air untuk berkelah, Air Terjun Lata Medang ni anda tak boleh bawa kereta masuk dan parking di dalam. Kena trekking dulu dekat dua jam.

Air Terjun Lata Medang ini terletak di Kampung Pertak berhampiran pekan Kuala Kubu Bharu. Kampung Pertak ni merupakan sebuah perkampungan orang asli yang terletak berhampiran Sungai Pertak. Jikalau anda dari pekan Kuala Kubu Bharu, ikut ja jalan menuju ke Sungai Chilling atau Bukit Fraser. Jalan yang sama.

Sebelum sampai di Sungai Chilling, akan ada satu signboard ke kanan yang menunjukkan ke Kampung Pertak. Masuk simpang kanan tadi  dan anda akan melalui kawasan perkampungan moden orang asli hingga ke jalan kecil di mana terdapat jambatan gantung yang merentasi sungai.

Parking kereta anda di situ dan bersedia untuk trekking masuk ke dalam hutan. Tak perlu bayar parking ke apa, sebab memang tak ada pak guard yang bertugas di situ. Risiko meletak kenderaan ditanggung sendiri. Kawasan tersebut agak terhad dengan parking, jadi pandai-pandailah anda rancang perjalanan anda. 

Tidak seperti Air Terjun Chamang di Bentong yang anda boleh terjun mandi terus lepas parking kereta, untuk sampai ke lokasi Air Terjun Lata Medang anda perlu trekking lagi masuk ke dalam hutan lebih kurang 2 jam perjalanan dari lokasi parking kereta. Tiada jalan pintas atau jalan mudah untuk menjumpai 'harta karun' di tengah hutan ini.

Untuk panduan peta perjalanan, kami hanya cari di Google sahaja. Ada sekeping peta yang telah dilukis oleh pengunjung yang pernah sampai ke Air Terjun Lata Medang sebelum ini. Kami mengikuti sahaja peta tersebut oleh kerana terdapat beberapa simpang yang kritikal sepanjang laluan denai hutan.

Memang agak kurang berselisih dengan pengunjung lain di sini, tidak seperti di Sungai Chilling atau Sungai Pisang yang sememangnya ramai dengan pengunjung. Sepanjang perjalanan, kita boleh terserempak dengan orang asli tempatan dari suku Temuan yang menaiki scrambler meronda kebun mereka.

Malas nak tulis panjang, abang bagi panduan bergambar je lah ke Air Terjun Lata Medang.


Berehenti rehat di Empangan Kuala Kubu Bharu sebelum ke Lata Medang.

Berlatarbelakangkan Empangan Sungai Selangor dan gunung-ganang. Biar kalah berlumba, jangan kalah bergambar.

Air tasik Empangan Kuala Kubu Bharu yang biru.

Kalau musim kemarau boleh nampak pulau-pulau kecil di Empangan Kuala Kubu Bharu ni.

Sesi bergambar bersama rakan-rakan sekelas sebelum menyambung perjalanan ke Kampung Pertak untuk ke Lata Medang.

Tempat parking. Bersiap sebelum memulakan trekking ke Air Terjun Lata Medang.

Jambatan gantung pertama yang anda akan jumpa dari tempat parking Sungai Pertak.

Jambatan gantung lama yang merentasi sungai. Dari tempat parking tak jauh dah nak jumpa jambatan ni.

Orang asli suku Temuan dengan motor scrambler-nya nak masuk hutan.

Masing-masing masih bersemangat di awal perjalanan menuju Lata Medang.

Pakai pakaian dan kasut yang sesuai untuk trekking ke Air Terjun Lata Medang.

Untuk panduan ke Air Terjun Lata Medang, dari tempat parking kereta anda akan bertemu sebuah jambatan gantung lama yang merentasi Sungai Pertak. Ikut laluan tersebut hingga anda bertemu pulak sebuah jambatan yang runtuh yang melintangi sungai. Berhati-hati apabila melintasi sungai mengikut jambatan runtuh tersebut. Selepas melintasi sungai, teruskan mengikut trail atau laluan yang ada.

Pastikan anda memakai pakaian yang sesuai untuk ber-trekking masuk ke dalam hutan ni. Kalau boleh lengkap berkasut kerana jarak perjalanan yang dilalui hampir 12 KM pergi dan balik. Untuk ke Lata Medang, tak perlu untuk lintas sungai macam Sungai Chilling, cuma diawal perjalanan sahaja kita melalui jambatan gantung lama dan jambatan runtuh yang melintasi sungai.


Jambatan runtuh kedua yang merentangi Sungai Pertak.

Masing-masing terutama Maddin yang masih bertenaga di awal perjalanan.

Masing-masing boleh gelak pada mulanya sebelum pakat menyumpah-nyumpah bila nak sampai Lata Medang.

Ikut sahaja trail yang ada. Masih di awal perjalanan ke Air Terjun Lata Medang.

Pepohon kayu yang tinggi lagi redup sepanjang trail ke Lata Medang.

Jarak ke Air Terjun Lata Medang pergi dalam 6 KM dan balik 6 KM lagi.

Laluan rata di peringkat awal. Masih boleh tersenyum girang.

Biar kalah berlumba, jangan kalah bergambar. Air Terjun Lata Medang mesti dijejaki !

Melintasi balak tumbang di pertengahan jalan.

Pastikan jugak bawa bekalan air yang mencukupi. Boleh buat bergaduh kalau tak cukup air.

Masih steady ketika melintasi pepohon buluh ke Air Terjun Lata Medang.

Jarang selisih dengan orang bila ke Lata Medang ni.

Bekas tayar scrambler dapat dijumpai sepanjang perjalnan ke Air Terjun Lata Medang

Banyak pokok-pokok tumbang yang perlu diredah sebelum sampai ke Lata Medang.

Dah berjam-jam trekking, baru jumpa sumber air. Ingat dah dekat dah Air Terjun Lata Medang.

" Tak jauh dah, tak jauh dah " . Nak sedapkan hati.

Titi yang dibina masyarakat orang asli. Pastikan anda trekking hingga jumpa titi ini dulu.

Antara tanda penting sebelum jumpa Lata Medang adalah titi ini.

Titi kayu yang dibina masyarakat orang asli tempatan.

Berehat sebentar. Tatkala ini ramai yang sudah bersungut jauh lagi ke Air Terjun Lata Medang.

Panas terik. Mujur ada pokok-pokok besar yang memayungi kami.

Rehat lagi. Masing-masing mula bertanya bila nak sampai Air Terjun Lata Medang. 

Cerun curam. Perlu mendaki naik ke atas.

Rimbunan buluh lagi. Air Terjun Lata Medang masih belum kelihatan.

Ketika ini tiada istilah senyum.

Jumpa pokok ni kira dah dekat la tu nak samapi Air Terjun Lata Medang.

Kasut dah berselut.

Rehat lagi. Lata Medang masih belum kelihatan.

Hampir tiba di Air Terjun Lata Medang. Ada geng lain yang camping di Lubuk Mecu.

Jumpa titi lagi.

Scrambler orang asli tadi masa mula masuk.

Dah jumpa sungai. Lompat-lompat ke tingkat atas sampai jumpa Lata Medang.

Ni dia Lata Medang yang dicari !

Berehat lagi sebelum berendam di Lata Medang.

Dah jumpa Air Terjun Lata Medang, masing masing segan silu pulak nak mandi.

Lata Medang yang sejuk dan nyaman. Tak ada orang lain kecuali kami.

Calon pertama yang nak seluk kaki Air Terjun Lata Medang.

Calon kedua masuk air Air Terjun Lata Medang

Bersiram-siraman dulu sebelum gelongsor di Lata Medang.

Lata Medang memanggil-manggil untuk cuba gelongsor.

Kesan pacat semasa trekking ke Lata Medang.

Azfar cuba menangguk udang.

Main gelongsor-gelongsor di Air Terjun Lata Medang ni memang layan !

Kesejukan Air Terjun Lata Medang. Masalah sekarang nak naik bahagian atas tu licin.

Berkelah dengan makan roti sahaja di Lata Medang.

Di Lata Medang ni jugak ada ikan-ikan dan udang kecil.

Memang kurang orang atau boleh kata takda langsung orang kat Lata Medang ni.

Puas main gelongsor di Air Terjun Lata Medang.

Dari tadi menangguk udang, seekor pun tak dapat.

Maddin dah sejuk ketaq.

Lata Medang. Air terjun yang masih belum terusik dengan pencemaran.

Kalau Sungai Chilling dah terlalu mainstream, boleh cuba ke Air Terjun Lata Medang.

Pandangan dari atas Air Terjun Lata Medang.

Duduk bawah air sejukkan kepala.

Masalah dia sekarang nak naik ke atas ni batu dia licin.

Waktu petang memang takda orang. Selalunya depa trekking ke Lata Medang waktu pagi.

Silap kami dah sampai lewat di Air Terjun Lata Medang. Kalau tak boleh lepak lama sikit.

Gelongsor turun  Air Terjun Lata Medang !!

Bergambiran kenang-kenangan di Air Terjun Lata Medang.

Depa ni naik lagi satu tingkat Air Terjun Lata Medang.

Air terjun bertingkat Lata Medang.

Kalau kat Sungai Chilling dah tentu ramai. Di Lata Medang hanya kami sahaja.

Air terjun bertingkat Lata Medang. Ni lubuk bahagian atas.

Tiada istilah tiada tempat untuk menunaikan kewajipan bersolat.

Iklan singlet bersama ikan belacak.

Ikan ni banyak melekat di batu-batu. Geli-geleman je rasa bila dalam air.

Ikan-ikan kecil ada la. Jaga-jaga masuk seluar nanti.

Seseronok mana pun kita jelajah air terjun, solat jangan diabaikan.

Keindahan yang belum terusik. Rasa tak mau balik dari Air Terjun Lata Medang.

Lata Medang akan ku jejak lagi lain masa.

Balik dari Air Terjun Lata Medang melalui laluan sama. Titi runtuh Sungai Pertak.

Geng shooter siap boleh berehat bila sampai.


Sementara menunggu kawan lain tiba.

Ini pulak Sungai Pertak. Gua cuba menghampiri kawasan tengah, tapi kaki tak jejak dasar sungai. Dalam woo ! 

Sungai Pertak yang dingin. Cuma sedikit kotor dengan sampah sarap.

Sampah di Sungai Pertak.
Sungai Pertakyang mengalir jernih.

Apa yang syok dan menarik berkenaan Air Terjun Lata Medang ni adalah ianya kurang dikunjungi orang ramai dan masih belum tercemar oleh kerana lokasinya yang terletak nun jauh di dalam hutan.

Air Terjun Lata Medang ni sebenarnya bertingkat-tingkat dan terletak di kawasan tanah tinggi. Oleh itu, kita akan jumpa dulu Lubuk Mecu di bahagian bawah sebelum jumpa Lata Medang di bahagian atas. Ikan pun kita boleh tengok dekat sini tapi semuanya kecik-kecik, tak seperti di Sungai Chilling. Bagi yang suka berkhemah pulak, ada kawasan tapak perkhemahan berhampiran dengan Lubuk Mecu. Bolehlah kalau ada yang nak berkhemah di sana. Percuma.

Sebelum beredar pulang ke Kuala Lumpur, kami sempat melayan mandi-manda di Sungai Pertak dahulu. Lokasinya pula tak jauh dari tempat parking kereta berhampiran Kampung Orang Asli Pertak. Waktu pun dah petang menjelang senja, hanya kami sahaja yang berada di situ.

Tengahari tadi sebelum itu, masa melintasi Sungai Pertak tengok ada ramai jugak berkelah di sini disebabkan lokasinya yang boleh diakses dengan kenderaan hingga ke tepi sungai berbanding Air Terjun Lata Medang yang kami jelajahi tadi.

Sampah sarap agak banyak bertaburan sekitar Sungai Pertak ni. Pandai berkelah tapi tak pandai buang sampah. Sayang tengok tempat menarik sebegini dengan longgokan sampah. Pandai makan tak pandai buang. Kenyang perut suka hati. Kena kencing tikus, tempat kena tutup masa tu baru nak tepuk dahi. Lepas ni kalau dah kena bayar nak masuk baru hangpa nak merungut.


Tips ke Lata Medang :


  • Dari Kuala Kubu Bharu, ambil jalan menuju Bukit Fraser dan belok kanan bila ternampak papan tanda Kampung Pertak. Terus mengikut minitar hingga terjumpa Sungai Pertak di sebelah kanan jalan. Parking kenderaan anda di situ.
  • Mula trekking dari tempat parking hingga ke hujung jalan. Akan ada jambatan gantung yang merentasi sungai. Teruskan perjalanan hingga melepasi jambatan kedua yang runtuh menyeberangi Sungai Luit.
  • Selepas jambatan runtuh, teruskan berjalan mengikut trail yang ada hingga anda menjumpai simpang yang pertama. Ambil jalan KIRI dan teruskan perjalanan. Anda akan terdengar deruan air Lata Jebus di sebelah kiri anda.
  • Jumpa simpang yang kedua, ambil KANAN. Teruskan perjalanan yang sedikit mendaki dan agak teknikal.
  • Lebih kurang sejam perjalanan, anda akan bertemu dengan Air Terjun Lubuk Mecu. Ada tapak khemah di sini. Untuk ke Lata Medang, teruskan perjalanan mengikut denai hutan ke atas. 
  • Masa yang diambil untuk trekking dari tempat parking kereta ke Air Terjun Lata Medang lebih kurang 2 jam setengah perjalanan. Dinasihatkan memulakan trekking pada waktu pagi untuk keselamatan. Kot-kot sesat dalam hutan tu.

Video

Antara aksi-aksi menggiurkan yang sempat dirakamkan sepanjang perjalanan kami ke Air Terjun Lata Medang.






28 Disember 2013

Bajet Keseluruhan Trans Java Solo Escape

Bajet Trans Java Solo Escape


Bagi gua bukan destinasi yang dituju akan tetapi apa yang dilalui sepanjang perjalanan. Mungkin ada yang bertanya, kenapa perlu bersusah payah naik keretapi dan minivan melintasi tanah Pulau Jawa sedangkan kita mempunyai pelbagai pilihan lain yang lebih mudah untuk ke bandar-bandar besar di Indonesia ini. Semuanya terpulang pada diri apa yang dicari. 

Gua tak kaya dan gua seronok bersusah-payah menaiki bas, keretapi mahupun van bersama orang-orang awam tempatan. Cuba rasai sendiri bagaimana mereka yang kehidupannya lebih susah daripada kehidupan kita sehari-hari. Mungkin kita dah biasa naik turun kapal terbang, tapi bagaimana mereka yang hanya mampu mendongak ke langit melihat kapal terbang melintasi dan berlalu pergi.

Ini merupakan pengalaman pertama gua menaiki kapal terbang Air Asia. Di sini gua sertakan bajet keseluruhan pengembaraan bajet backpacking gua di Pulau Jawa bermula dari kota Surabaya, Jogja dan berakhir di kota membeli belah Bandung.

*Segala kos perbelanjaan tidak termasuk makan dan minum.


Hari Pertama | Kuala Lumpur - Surabaya


  • Kongsi teksi dari Airport ke Bandar Surabaya : Rp 80, 000
  • Feliz Guesthouse : Rp 100, 000 / malam
Total : Rp 180, 000


Hari Kedua | Surabaya - Probolinggo - Mt Bromo

  • Ojek (motorsikal) ke Terminal Purabaya/Bungurasih : Rp 15, 000
  • Bas mini ke Probolinggo : Rp 12, 000
  • Minivan (Bison) ke Cemoro Lawang : Rp 75, 000
  • Yog Homestay (Cemoro Lawang) : Rp 150, 000
  • Pakej Sunrise Bromo : Rp 100, 000
Total : Rp 352, 000



Hari Ketiga | Mt Bromo - Probolinggo - Jogjakarta

  • Minivan (Bison) turun dari Cemoro Lawang - Probolinggo : Rp 25, 000
  • Van Probolinggo - Jogjakarta : Rp 120, 000
  • Delta Homestay (Jogjakarta) : Rp 125, 000 x 2 malam : Rp 250, 000
Total : Rp 395, 000


Hari Keempat | Jogjakarta ( Candi Borobudur)

  • Sewa skuter ( 2 hari) : Rp 100, 000
  • Bensin : Rp 20, 000
  • Tiket masuk Borobudur : $ 20 USD (Tak jadi masuk)
  • Cenderamata Borobudur : Rp 60, 000
Total : Rp 180, 000


Hari Kelima | Jogjakarta ( Kampung Kinahrejo)

  • Tiket keretapi (Bisnes) ke Bandung : Rp 140, 000
  • Tiket masuk Kampung Kinahrejo : Rp 5, 000
  • Sewa scrambler KLX 150 : Rp 50, 000
  • Cenderamata Merapi (Buku) : Rp 30, 000
  • Beca ke Jalan Malioboro : Rp 15, 000
  • Bensin : Rp 20, 000
Total : Rp 260, 000



Hari Keenam - Ketujuh - Kelapan | Bandung

  • Unique Guesthouse : Rp 110, 000/ malam x 2 malam : Rp 220, 000
  • Cenderamata : Rp 30, 000
  • Beca ke Airport Bandung : Rp 20, 000
Total : Rp 270, 000



Kos Keseluruhan : Rp 1, 637, 000 ~ RM 440.00 


Siapa kata dengan bajet rendah anda tak mampu keluar mengembara? Gua dah buktikan sendiri dengan bajet kurang RM 500 anda mampu untuk mengembara selama seminggu merentasi Pulau Jawa.

Bajet ciput buat cara bajet ciput. Anda sendiri yang merancang ! ;-)


27 Disember 2013

Trans Java Solo Escape - Part 11 : Selamat Tinggal Jawa !

Sambungan Trans Java Solo Escape - Part 10 : Kehidupan Malam di Bandung

Tup tap tup tap dah seminggu dah pun di Tanah Jawa. Maka hari ni merupakan hari terakhir gua di kota Bandung. Dah nak kena pulang ke Tanah Melayu pulak. Edisi Trans Java pun dah sampai di penghujungnya. Rutin hari terakhir di Bandung takda apa yang menarik sangat. Kalau kaum perempuan gua boleh agak hari terakhir ni mesti borong kain sakan. Tapi gua tak berapa gemar beli-belah ni. Sekadar tengok-tengok sahajalah.

Pagi-pagi lagi dah bangkit berkemas. Lepak makan dulu sarapan percuma yang disediakan Unique Guesthouse. Kemudian baru keluar melilau. Kali ni melilau tak jauh. Pusing Pasar Baru dan kawasan sekitarnya sahaja. Penerbangan pulang ke Kuala Lumpur jam 1.00 P.M tengahari. Dah puas melilau gua balik semula ke guesthouse dan check-out jam 11.00 A.M. Ikut peta macam dekat ja Airport Bandung dari Jalan Ence Azis ni. Nekad dalam hati nak jalan kaki oleh kerana bajet yang menipis.

Berpandukan Google Maps, gua pun memulakan langkah dari Unique Guesthouse. Ikut lorong perumahan dan kawasan setinggan. Orang tempatan pun pelik tengok gua melilau di kawasan mereka dengan beg besar kat belakang. Maklumlah kawasan di Indonesia yang padat dengan penduduk, rumah pun rapat-rapat dan banyak simpang. Macam biasa, sesat dalam kawasan setinggan.

Dalam kawasan setinggan yang agak berserabut terjumpa kuda padi 2-3 ekor. Oh rupanya depa bela kuda di Bandung ni. Awat tak pernah nampak sebelum ni. Macam-macam benda boleh tengok di kawasan perkampungan setinggan ni. Mini fun-fair pun ada !

Di hadapan Unique Gueshouse, Bandung.
Sesat-sesat pun jumpa juga simpang ke jalan besar. Entah di mana waktu tu. Tak boleh jadi ni. Kalau gua berjalan lagi mesti sesat ni. Ditambah pulak beban bag yang digalas. Lenguh woo! 

Tengok jam dah 11 lebih. Kalau jalan nih tak tau bila nak sampai. Gua ambil keputusan menahan beca. Tengok kiri kanan takda pun beca. Macam mana nak tahan. Takpa, mungkin kat depan sana ada kot. Gua berjalan 2-3 langkah dan tetiba bunyi loceng di belakang.

"Kring! Kring! Mas mahu ke mana mas ?" tanya pemandu beca. Baru pikir dah sampai dah beca. Gua sebut nak ke airport dan dia setuju saja. Sebelum tu nego harga siap-siap takut ada salah faham nanti. Gua tawar menawar dapat la Rp 20, 000. Katanya agak jauh dan jalan tak berapa elok. Gua pun tanpa pikir panjang OK sahaja.


Melalui pasar-pasar tempatan.

Kehidupan rakyat Bandung dari sisi berbeza.

Keadaan jalan yang sibuk dan tidak berapa elok.

Helmet untuk penumpang la kot.

Pakcik Komando dengan becanya.
Keadaan jalan memang agak teruk. Pakcik beca pun termengah-mengah mengayuh. Gua sedap la duduk dalam beca dia ni. Sekejap dia turun untuk menolak beca disebabkan jalan yang berlopak. Kemudian naik balik mengayuh. Dalam hati pikir berat sangat kot gua ni. Ingat nak suruh ja pakcik tu duduk dalam dan gua kayuh tapi tengok trafik sesak gua lupakan sahaja niat itu. Haha.

Beca melalui jalan-jalan kecil di mana terdapat pasar harian di kiri kanan jalan. Boleh lihat aktiviti jual beli di sekitar kawasan ni. Kalau kita di Kuala Lumpur ada pasar Chowkit, ni agaknya lebih teruk lagi. Jalan ke lapangan terbang atau dikenali sebagai bandara (bandaraya udara) juga tak sama macam Malaysia. Kalau di Malaysia dibina agak jauh dari bandar, di Bandung airportnya memang betul-betul di dalam kawasan bandar yang padat dengan penduduk. Kalau kapal terbang berlepas dan tak sempat terangkat naik ke udara memang kena bumbung-bumbung rumah kawasan ni gua pikir.

Setelah mengharungi perjalanan hampir 20 minit, gua tiba di Airport Husein Sastranegara, Bandung. nama gah bukan main. Tapi gua tak expect atau jangka ini adalah airport. Mungkin ini kali pertama gua ke luar negara dengan menaiki kapal terbang, maka tak pernah ada pengalaman naik flight di aiport kecil seperti di Bandung ini. Yang paling syok keluar dari kawasan pasar basah tadi tiba-tiba pintu airport ada depan mata. Biar betul pakcik ni. Gua 2-3 kali tanya betul ka ini airportnya. Dia hanya tersenyum dan mengangguk. Pagar airport memang tak nampak sebab terlindung oleh aktiviti perniagaan sekitar ini !


Jalan yang sempit dan sesak.


Buah mangga lagi.

Kedai membaiki motorsikal dan basikal.


Pasar yang sibuk.

Suasana di pasar.


SMP Negeri Bandung. Sekolah Menengah Pertama kata Zilla.


Pasar harian di sekitar Bandara Husein Sastranegara, Bandung.

Bagpack di dalam beca. Sempit.


Jalan menuju ke airport Bandung.

Kalau orang lain naik teksi ke airport, gua dengan selamba naik beca ke airport Bandung. Bukan orang nampak pun. Syok apa naik beca. Lain dari yang lain sikit. Murah pun murah untuk solo traveler. Sampai di pintu masuk, gua suruh pakcik beca berhenti di sini. Memang tak boleh masuk dalam lagi. Gua hulur la lebih sikit kat pakcik tadi sebab bersungguh-sungguh dia kayuh. Gua berjalan masuk ke dalam kawasan airport Bandung. Memang kawasannya kecil pun. Musykil juga gua ni airport ka stesen bas. Tengok nama Husein Sastranegara ada pastilah ianya adalah airport.

Gua keluarkan slip penerbangan yang gua cetak di rumah sebelum ini. Kalau dulu mendarat turun di Surabaya sekarang balik pulang di Bandung. Dah la ini kali pertama naik penerbangan. Memang terasa kekok sungguh dengan tak berapa tahu prosedurnya. Tapi gua beranikan diri buat-buat confident saja. Tunjukkan slip kat pramugari Airasia, dan dia akan guide kita. Kalau bagi yang kali pertama naik flight ni, rajinkan bertanya. Tak marah pramugari kalau tanya banyak-banyak. Untung lagi kalau dapat kenal. ;-)

Untuk perjalanan pulang dari Indonesia, setiap penumpang wajib membayar cukai lapangan terbang atau airport tax. Di Airport Bandung, setiap penumpang dikenakan cukai sebanyak Rp 75,000 seorang untuk penerbangan antarabangsa. Kena sediakan duit secukupnya. Jangan pulak shopping sampai habis duit Rupiah di pasar Baru sampai tak ada duit nak bayar Airport Tax.

Rata-rata dalam Airport Bandung ni adalah rakyat Malaysia. Slang Kedah ada, Kuala Lumpur ada, Kelantan ada. Senang sangat nak cam. Tengok bawa balik baggage berkotak-kotak tu la orang Malaysia. Dengan style ala-ala pelancong, orang Malaysia memang menang gaya. Ahaks.


Sampai akhirnya di bandar udara (bandara).

Kawasan sekitar Airport.

Pintu masuk Airport Bandung.

Bahagian dalaman Airport Bandung. Kaunter check-in.

Bayar cukai atau tax dulu.

Awan Dania.


Lapangan Terbang Husein Sastranegara, Bandung. Nama sedap bukan main.



Sayap.

Meninggalkan Tanah Jawa.

Kencangkan sabuk pengaman selama anda duduk.

Lebih kurang jam 1.00 P.M, kapal terbang yang dinaiki meninggalkan Tanah Jawa. Macam-macam perasaan bercampur-baur ada. Rasa tak puas pun ada. Rasa kalau boleh nak berada lebih lama di Tanah Jawa. Rasa hiba pun ada dengan keramahan dan kesantunan masyarakat di wilayah Jogjakarta. Rasa rindu kat Mt Bromo pun tak sudah lagi ni. Insyaallah kalau ada rezeki akan ku jejak lagi Tanah Jawa. Terima kasih atas layanan mesra anda masyarakat Jawa selama gua berada di sana. Tamat.

Trans Jawa Solo Escape done !!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...