Iklan

12 Disember 2015

Backpacking Bajet Penang | Taman Negara Pulau Pinang & Jeti Nelayan Teluk Bahang

Sambungan dari Backpacking Bajet Penang | Mady Char Koey Teow & Pasar Malam Batu Ferringhi

السلام عليكم
Salam sejahtera ke atas kamu
Peace be upon you


Hari ini merupakan hari kedua kami di Penang. Punya lena tidoq semalam oleh kerana keletihan. Liat sungguh nak bangun Subuh bila tiduq dalam air-cond ni rupanya. Rasa sayang nak bangkit awal pagi bila dok dalam hotel ni. Jatuh rugi pulak kalau bantai sambung tidoq tak tengok suasana pagi di Batu Ferringhi ni.

Pukul 8.00 pagi kami keluar dari Mutiara Ferringhi Hotel mencari sarapan pagi. Nak cari apa special pagi-pagi ni dekat sini tapi banyak kedai yang belum buka. Dekat-dekat Petronas situ kami tengok ada sorang adik jual nasi lemak bungkus. Nasi lemak bilis teluq. Sebungkus RM1.50. Lapaq punya pasai, abang pun beli la dua bungkus.

Nak makan di mana ni? Takkan nak lepak mamak lagi. Setiap hari pun di Kuala Lumpur lepak mamak. Kami pun ambik keputusan berjalan kaki ke tepi pantai untuk bersarapan. Ikut jalan ke pantai di celah-celah Lone Pine Hotel dan Golden Sands Resort.

Pantai yang kami tuju tu dinamakan 'Pantai Mas'. Ada sebuah tandas awam dekat-dekat situ. Di sepanjang lorong menuju ke pantai, ada berderet kedai-kedai minum. Tapi semuanya tak buka lagi. Ada la satu-dua kedai jual pelampung yang baru nak bukak.

Di pesisir pantai yang memutih, ada beberapa buah meja kayu atas pasir pantai. Untuk orang awam la kot. Kami terjah salah sebuah meja kayu yang ada di situ. Pagi-pagi ni tak ramai orang. Tengok meja cantik dan pemandangan pantai pun cun, apa lagi buka makan nasi lemak la !


Cukup sekadar sarapan ringkas nasi lemak bilis teluq tanpa ayaq.

Waktu pagi di Batu Ferringhi tidak semeriah waktu petang.

Bot nak tarik parasailing dah sampai.

Ambik angin pagi di pantai Batu Ferringhi.

Pasir pantai yang memutih. Ayaq laut Batu Feringhi tak berapa nak jernih.

Sambil-sambil lepak sarapan tu, sambil-sambil jugak abang terbangkan drone di pantai Batu Ferringhi ni. Tak ada orang mandi-manda di pantai lagi waktu ni. Air pun macam biasa la, keruh ja abang tengok. Yang ada pun hanya pasangan berbulan madu yang pegang selipar berjalan di gigi air. 

Pagi-pagi hujung minggu ni operator 'jet ski' dan 'parasailing' dah sibuk dah cari pelanggan. Hari minggu macam ni lah depa buat duit. Pukul 9.00 pagi dah ada dah orang main parasailing

" Bang, bang ! Bawa kak naik jet ski bang. Saya bagi murah ja "

Orang selalu ingat abang dan adik abang ni laki-bini. Abang tolak elok-elok ajakan operator jet ski tersebut. Kalau modal banyak, dah lama kami naik. Ni pun bajet ciput ja, hanya mampu tengok dulu dari jauh.

Oleh kerana tiket bas Hop On Hop Off Penang yang kami gunakan semalam masih lagi sah sehingga pukul 11.00 pagi, kami gunakan peluang ni untuk ke Taman Negara Pulau Pinang. Kami tunggu bas di depan Petronas Batu Ferringhi. Tak sampai setengah jam, bas HOHO Penang yang ditunggu-tunggu pun tiba.

Apakah ini yang dikatakan jodoh tak ke mana? 

Bas yang abang naik ni konduktor bas dia adalah awek Nia semalam! Bagi yang tak tahu siapa Nia ni, boleh baca catatan sebelum ni. Dia terkejut tengok abang dan abang lagi la terkejut tengok dia. Setakat ni dah 3 kali dah jumpa dia atas bas Hop On Hop Off Penang ni ! 

Tak boleh jadi ni, nak kena bawa jumpa mak abang jugak lepas ni !
*bunyi kompang



Bas Hop On Hop Off Penang yang abang naik penuh dengan geng lawatan !

Tingkat atas bas pun penuh, terpaksalah berdiri di tingkat bawah. Walaupun berdiri, selesa !

Bas Hop On Hop Off Penang melintasi Hard Rock Hotel Penang.

Bas Hop On Hop Off Penang menurunkan penumpang di pintu masuk Taman Negara Pulau Pinang. Yang berbaju kuning itulah dia Nia, awek konduktor bas yang dimaksudkan.

Bukan main ramai yang turun di Taman Negara Pulau Pinang. Berapa orang ja yang tinggal dalam bas Hop On Hop Off Penang ni.

Acah-acah pelancong pulak turun di Taman Negara Pulau Pinang naik bas Hop On Hop Off Penang bersama mat-mat saleh. Hampir semua penumpang turun di sini. Tinggal tak berapa orang dalam bas tu. Bas berhenti sat dalam 5 minit sebelum menyambung perjalanan. Set masa siap-siap, bas Hop On HOp Off Penang yang seterusnya akan tiba dalam masa 30 minit.

Saja la abang buat-buat ramah tanya pada si Nia, kenapa semalam bertugas di laluan 'City', hari ni pulak di laluan 'Beach'. Kata dia konduktor bas Hop Hon Hop Off Penang memang setiap hari bertukar jadual dan tak bertugas di laluan yang sama tiap hari. Berselang-seli dan kena juga jaga kaunter tiket macam di hentian Chowrasta dan Gurney Drive. Betui jugak. Kalau tiap hari dok hadap benda sama mesti cemuih.

Eh eh terlajak ke cerita Nia. Berbalik pada cerita tadi. Kalau nak ke Taman Negara Pulau Pinang ni kita boleh jugak naik bas Rapid Penang bernombor 101 dari terminal bas jeti feri. Bas 101 ni kalau kita tengok tertulis 'Teluk Bahang' tu kira betul dah tu. Bas ni jugak akan melalui kawasan peranginan Batu Ferringhi. Jadi dari Batu Ferringhi nak ke Teluk Bahang pun boleh naik bas Rapid Penang 101 ni.

Untuk masuk ke kawasan Taman Negara Pulau Pinang, tiada sebarang bayaran yang dikenakan. Pengunjung hanya perlu mendaftarkan diri di kaunter yang disediakan Jabatan Perhilitan. Selalunya yang kena daftar ni untuk mereka yang nak hiking ke Pantai Kerachut atau pun Sungai Tukun. Macam abang yang nak lepak di luar ni, tak payah daftar pun tak apa.

Di sekitar pintu masuk Taman Negara Pulau Pinang ni, ada beberapa buah pondok agensi pelancongan atau travel agent yang beroperasi. Mereka menyediakan perkhidmatan sewaan bot untuk ke Pantai Kerachut, Teluk Duyung (Monkey Beach), Teluk Kampi atau pantai-pantai yang berhampiran. Ada banyak juga pakej-pakej lain yang boleh dipilih seperti trip mengelilingi pulau, memancing dan BBQ.

Tahukah anda, Taman Negara Pulau Pinang merupakan taman negara yang terkecil di dunia dari segi saiz dan satu-satunya taman negara di Malaysia yang dikendalikan oleh kerajaan pusat? Tak tahu kan? Abang pun baru tahu info ni masa naik bas Hop On Hop Off Penang sebelum tu.

Di sebelah puintu masuk Taman Negara Pulau Pinang, terdapat sebuah jeti pendaratan ikan iaitu Jeti Nelayan Teluk Bahang. Oleh kerana kesuntukan masa, kami lepak di jeti ni ja tengok bot-bot nelayan berlabuh. Di sinilah hasil tangkapan laut didaratkan. Ada dua jeti, satu jeti kayu yang agak lama dan satu lagi jeti moden. Hangpa boleh ja nak jalan atas jeti ni sampai ke hujung.

Apa lagi, terbang drone dulu ambik gambaq !

Air laut surut waktu pukul 10.00 pagi ni di Jeti Nelayan Teluk Bahang.

Satu jeti kayu, dan satu lagi jeti moden. Hangpa boleh jalan sampai ke hujung tengah laut kalau berani.

Pemandangan Taman Negara Pulau Pinang dari Jeti Nelayan Teluk Bahang.

Jeti tempat bot-bot nelayan yang besar berlabuh dan tutunkan ikan.

Kalu nak naik bot ke Pantai Kerachut di Taman Negara Pulau Pinang, bot akan ambik penumpang di tepi pantai bersebelahan jeti nelayan Teluk Bahang inilah.

Masa kami tak banyak di Taman Negara Pulau Pinang dan Jeti Nelayan Teluk Bahang ni. Pukul 12.00 dah kena check-out dari hotel. Kalau tak, sampai ke petang boleh lepak sini.

Kami tunggu bas Hop On Hop Off Penang balik di hentian bas tempat dia turunkan penumpang tadi. Dah bajet masa dah tadi siap-siap, setengah jam ja boleh lepak. Kalau tak kena tunggu bas seterusnya pulak lagi setengah jam.

10 minit kami tunggu, baru bas sampai. Masa kami tunggu tak ada penumpang lain pun. Bila bas mai, berderu penumpang mai beratur naik bas sekali entah dari mana. Geng-geng untie baju pink tadi yang buat ramai.

Seterusnya kami naik bas untuk kembali semula ke hotel kami di Batu Ferringhi. Bas yang seterusnya ni konduktor dia orang lain, bukan Nia. Masa ni penumpang tak padat macam masa nak pi tadi. Bas Hop On Hop Off Penang ni akan habiskan hentian atau checkpoint dia dulu sebelum kembali ke Batu Ferringhi.

Dari Taman Negara Pulau Pinang, bas HOHO Penang ni akan bergerak menuju ke hentian Batik Craft dulu seterusnya ke taman cabaran ESCAPE Penang. Mana-mana penumpang bas yang nak turun boleh turun di hentian ini. Kena bagitahu drebar bas kalau nak turun.

Seterusnya bas akan bergerak menuju ke Taman Rimba Teluk Bahang sebagai hentian terakhir. Patut sebelum tu bas berhenti di Taman Rama-Rama (Butterfly Park) Penang tapi oleh kerana taman tersebut ditutup untuk kunjungan orang awam, maka bas akan terus ke Taman Rimba.


Bas HOHO Penang berhenti rehat sat 5 minit di Taman Rimba Teluk Bahang. Nak pi tandas ke apa semua boleh.

Orang pakat mai berkelah di Taman Rimba Teluk Bahang ni pada cuti hujung minggu.

Baru dapat peluang duduk di bahagian atas bas Hop On Hop Off Penang. Masa mai tadi penuh !

Dari Taman Rimba Teluk Bahang, bas Hop On Hop Off Penang laluan 'Beach' ni akan kembali melalui kawasan peranginan Batu Ferringhi dan seterusnya ke Gurney Drive untuk mengambil dan menurunkan penumpang. Dia akan ikut laluan yang yang sama setiap masa.

Dengan masa dah hampir pukul 11.00 pagi, kami masih boleh naik bas Hop On Hop Off Penang ni. Sebenarnya bila hangpa dah naik dan duduk di atas bas ni, tak ada sapa dah yang nak periksa tiket hangpa. Duduk la dalam bas pusing sampai ke malam, takda sapa nak heran dan kesah. 

Jangan turun bas dan naik semula masa tiket dah nak expired, nanti mesti konduktor bas akan periksa tiket semula. Tak boleh la naik percuma. Bajet-bajet la masa anda.

*tiba-tiba ajaq jadi jahat.

Kami naik bas ni untuk kembali ke hotel kami yang terletak di Batu Ferringhi. Tiket promosi bas HOHO Penang RM 5.00 yang dibeli semalam digunakan sepenuhnya sehingga ke hari ni. Tak nak rugi sesen pun. Huhu.

Kenapa nak bazir duit naik bas Rapid Penang dengan tambang yang sat-sat RM 1.00, sat sat RM 2.00 bila anda ada pengangkutan yang lebih baik dan lebih murah bukan?


Bas Hop On Hop Off Penang layan 'kona' Teluk Bahang.

Hentian bas Hop Hon Hop Off Penang di Tropical Spice Garden masa nak balik Batu Ferringhi.

Pemandangan langit dan laut pulau Pinang yang membiru dari atas bas.

Beza naik kereta dan naik bas bila melalui pesisir pantai Batu Ferringhi.

Bayu laut Batu Ferringhi bertiup lembut. Tak ada adegan 'Baywatch' di pantai.

Melintasi rumah peranginan kerajaan negeri Pulau Pinang di Batu Ferringhi. Berjemur atas bas tengah matahari semakin meninggi.

Kami berhenti di hentian Golden Sands Resort depan Petronas untuk balik ke Mutiara Ferringhi Hotel. Dah pukul 11.00 lebih. Tak dan nak meronda mana lagi. Nak kemas-kemas beg dan bersiap lagi sebelum check-out pukul 12.00 tengahari.

Lepas ni dah tak boleh dah nak naik bas Hop On Hop Off Penang sebab tiket dah tamat tempoh. Nak balik pekan Georgetown kena naik bas Rapid Penang la sat lagi nih. Rancangan kami seterusnya nak lepak Padang Kota Lama petang ni.

Perut pun lapaq jugak. Takpa, sat lagi kena tengok nak makan apa. Abang nak perhati tengok dah tadi ada gerai dan warung jual nasi campuq dan nasi kandar di tepi Jalan Sungai Emas, luaq hotel kami ni. 

Hang sabaq sat, sabaq sat. Tunggu abang kemaih dulu.

5 minit sebelum pukul 12.00 tengahari, abang dapat satu panggilan telefon dari nombor yang tak dikenali.


" Hello, ya abang ! Bila mau check-out? Sudah dekat pukul 12.00 ! "

Suara disertai 'slang' ni memang abang cukup kenal. Receptionist hotel. Tak dan-dan.

Hang tak boleh tunggu sat ka? Belum pukul 12.00 lagi la woi !


P/s : Gambar banyak dirakam menggunakan SJCAM SJ4000 Wifi. Senang sikit guna kamera aksi ni berbanding telefon. Kalau tengok gambar macam 'wide angle' dan melengkung tu maknanya guna SJCAM SJ4000 Wifi la tu.


3 ulasan:

  1. best sungguh..murah pulak bas tu...cantik pantai manis.

    BalasPadam
  2. menarik..
    memng byak blogger tulis pasai bas hi hop ni..
    cuma masih x ksempatan nak naik..
    btw memng rasa jimat guna pkidmatan bas tu..
    sampai kat taman ngara teluk bahang masuk tak hiking p pantai kerachut or monkey beach> hehehe

    BalasPadam
  3. Sy pon teringin nak naik bas hop on hop off tu tp smp skrg tak tercapai lagi. Hehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...