Iklan

01 Disember 2014

FIA Formula E Putrajaya

Minggu lepas, entah macam mana gua boleh tengok perlumbaan Formula E di Putrajaya. Kali pertama ni tengok perlumbaan kereta mestilah jakun sekejap. Selama ni dengan adanya Formula 1 di Litar Sepang tu sekali pun gua tak pernah sampai inikan pulak nak tengok secara 'live' . Dok dengar cerita member-member yang pernah pergi je lah. Sedaplah depa sembang dengan gua. Gua hanya mampu ternganga bila depa sembang.

Kebetulan dah Putrajaya menjadi tuan rumah Formula E untuk pusingan kedua ni (pusingan pertama Formula E di Beijing bulan lepas), gua nekad jugak nak pergi tengok. Gua mana ada tiket semua. Kalau beli yang paling murah pun RM50 sekeping. Ada jugak yang depa bagi percuma untuk kakitangan kerajaan. Gua ingat nak redah je buat selamba, duduk tepi-tepi jalan tengok race.  Buat-buat sibuk.

Sebelum race bermula petang Sabtu tu, kebetulan terjumpa Tatep dan rakannya di Masjid Besi waktu Zohor. Member dia bagi tiket Formula E dekat gua suruh gua ganti, member dia nak balik rumah. Ini sudah baik. Selesai solat Zuhur, beriya-riya gua dengan Tatep terus menuju ke pintu pagar masuk. Gua tengok tak ada kutip tiket bagai pun. Tak payah tiket pun boleh masuk. Abang-abang polis tak minta pun tiket untuk diperiksa. Pengunjung bebas keluar masuk ke tempat penonton di tepi litar. Cait.

Gua dengan Tatep tawaf habis satu litar yang jaraknya hampir 3 KM ini. Naik jejantas turun jejantas melayan terik mentari. Jam 2.00 petang baru perlumbaan dimulakan. Kami melepak di selekoh ketiga (corner 3) melihat kereta Formula E dalam kelajuan tinggi membrek sebelum melayan selekoh patah. Yang syoknya,  sedar-sedar dok ada dengan geng-geng marshal dan media sedangkan penonton lain ada di belakang pagar. Haha.

Apa yang menarik tentang Formula E ini adalah perlumbaannya diadakan di litar jalanan di bandar-bandar besar seluruh dunia. Macam Formula 1, kita ada trek Monte Carlo dan Singapura yang diadakan di litar jalanan. Berbanding Formula 1 yang menggunakan bahan api untuk bergerak, Formula E pula menggunakan seratus peratus tenaga elektik yang dibekalkan oleh bateri untuk bergerak. Oleh kerana itu, ianya bersih dan lebih senyap berbanding Formula 1 dan tiada masalah perlumbaan diadakan di bandar besar. 3 saat sahaja diperlukan untuk memecut dari kedudukan pegun hingga ke 100 KM/J dan kelajuan maksimum yang boleh dicapai oleh sebuah jentera Formula E adalah sehingga 225 KM/J.

Parking kereta di Masjid Besi

Penonton berjalan kaki menuju ke trek perlumbaan.

Penonton setia menunggu di tepi litar.

Jambatan sementara merentangi trek Formula E.

Tak boleh berhenti ambil gambar. Memang tak ada ruang nak ambil gambar pun.

Skrin besar disediakan untuk penonton menyaksikan secara langsung perlumbaan Formula E Putrajaya ini.


Helikopter berlegar-legar membuat liputan perlumbaan Formula E yang sedang berlangsung.

Tawaf habis kawasan litar Formula E Putrajaya.

Pengunjung bersedia menantikan perlumbaan Formula E yang dimulakan jam 2.00 petang.

Laluan lurus yang panjang di litar Formula E Putrajaya.

Perlumbaan telah dimulakan. Gigih ambil gambar dari atas jejantas walaupun tak dibenarkan.

Jentera Formula E memecut laju di laluan lurus menghampiri selekoh ke-3.

Simbol ikonik Putrajaya.

VIP Perdana Grandstand. Harga tiket beratus-ratus kalau tempat duduk ni.

Dinding konkrit dan pagar sementara yang dibina untuk perlumbaan Formula E Putrajaya ini.

Selekoh ke-3 litar jalanan Formula E Putrajaya.

Jentera Formula E mengambil selekoh dengan berhati-hati.

Banyak aksi-aksi cemas dipamerkan di selekoh ke-3 ini.

Corner 3 Formula E Putrajaya,















































Video yang sempat dirakamkan di selekoh ke-3 menggunakan Smartphone Lenovo A880 :


26 November 2014

Bajet Keseluruhan Kembara Trans-Sumatra

السلام عليكم
Salam sejahtera ke atas kamu
Peace be upon you


Alhamdulillah. Dengan jayanya dapat menghabiskan Kembara Trans-Sumatra melalui jalan darat dan jalan laut bermula dari Padang, Indonesia dan berakhir di ibukota Kuala Lumpur. Perancangan untuk kembara ini sebenarnya dibuat tidak sampai seminggu dan tiket kapal terbang ke Padang dibeli pada minit akhir.

Asalnya nak bergerak secara solo, tapi adik perempuan gua gatal nak ikut jugak merasai aktiviti backpacking ini. Bajet kami memang tak banyak, hanya ada RM 500 dalam tangan. Syukur dipermudahkan perjalanan walaupun bermacam halangan yang ada di Sumatra ini lebih-lebih lagi bila bawa orang perempuan ni.

Aktiviti jalan-jalan di Indonesia khasnya di Pulau Sumatra tidak memerlukan modal yang begitu besar jika hendak dibandingkan jika kita mengambil pakej pelancongan. Jika kena caranya, setiap sen yang dibelanjakan untuk trip ini sangatlah berbaloi. Tepuk dada tanya diri sama ada anda seorang pengembara atau pun seorang pelancong. Ada bezanya.


Laluan Kembara Trans-Sumatra bermula dari Padang dan berakhir di Kuala Lumpur.


Dengan ini gua sertakan rujukan bajet atau 'ground cost' Kembara Trans-Sumatra yang berlangsung selama 8 hari di sana. Bajet tidak termasuk makan dan minum.

Hari Pertama | Kuala Lumpur - Padang - Bukit Tinggi

  • Trafel (minivan) Airport Minangkabau, Padang - Bukit Tinggi : Rp 50,000
  • Kartu + Pulsa (simkad + topup) : Rp 24,000
  • Check-In Asian Hotel, Bukit Tinggi: Rp 125,000 x 2 malam (dikongsi 2 orang = Rp 125,000)
Jumlah : Rp 199,000


Hari Kedua | Bukit Tinggi (Danau Maninjau - Lembah Harau)

  • Sewa skuter : Rp 100,000 (dikongsi 2 orang = Rp 50,000)
  • Bensin (minyak) : Rp 16,000 + Rp 14,000 + Rp 14,000 (dikongsi 2 orang = Rp 22,000)
  • Karcis (tiket masuk) + parking Lembah Harau : Rp 5,000 + Rp 2,000
  • Cenderamata Fridge MagnetRp 15,000 (dikongsi 2 orang = Rp 7,500)
Jumlah : Rp 86,500


Hari Ketiga | Bukit Tinggi - Parapat (Danau Toba)

  • Tiket bas Bukit Tinggi - Parapat : Rp 210,000 + Rp 50,000 (tukar bas kepada trafel)
  • Duit 'paw' Terminal Aur Kuning : Rp 10,000
  • Internet Cafe : Rp 3,000
  • Angkutan Kota ke Terminal Aur Kuning : Rp 2,500
Jumlah : Rp 225,500


Hari Keempat | Parapat - Pulau Samosir  (Danau Toba)

  • Angkut Parapat-Jeti Tigaraja : Rp 3,000
  • Feri Tigaraja - Tuktuk : Rp 10,000
  • Rodeo Guesthouse : Rp 150,000 x 2 malam (dikongsi 2 orang = Rp 150,000)
Jumlah : Rp 163,000


Hari Kelima | Danau Toba

  • Sewa skuter : Rp 90,000 (dikongsi 2 orang = Rp 45,000)
  • Bensin : Rp 27,000 (dikongsi 2 orang = Rp 13,500)
  • Tiket Menara Tinjau Tele : Rp 2,000
Jumlah : Rp 60,500


Hari Keenam | Parapat - Medan

  • Feri Tuktuk - Tigaraja : Rp 10,000
  • Trafel Parapat - Medan : Rp 50,000
  • Check in Residence Hotel, Medan : Rp 95,000 semalam (dikongsi 2 orang = Rp 47,500)
Jumlah : Rp 107,500


Hari Ketujuh | Medan - Tanjung Balai

  • Tiket Keretapi Medan-Tanjung Balai : Rp 20,000
  • Becak Motor ke Stasiun Keretapi Medan : Rp 20,000 (dikongsi 2 orang = Rp 10,000)
  • Becak Motor Tanjung Balai : Rp 15,000 (dikongsi 2 orang = Rp 7,500)
  • Check-in Ananda Hotel, Tanjung Balai : Rp 135,000 (dikongsi 2 orang = Rp 67,500)
Jumlah : Rp 105,000



Hari Kelapan | Tanjung Balai - Pelabuhan Klang

  • Tiket Feri Jetstar Services : Rp 390,000
  • Caj Pelabuhan Tanjung Balai : Rp 20,000
Jumlah : Rp 410,000


Jumlah Keseluruhan :  Rp 1,357, 000 (Pengangkutan dan Penginapan)


Tak sampai RM 400 pun sebenarnya untuk kos pengangkutan dan penginapan sepanjang 8 hari Kembara Trans-Sumatra ni. Kos makan dan minum pun tak mahal di Sumatra. Yang buat mahal gua rasa tiket feri balaik dari Tanjung Balai ke Pelabuhan Klang. Itu pun dah dekar RM 100 termasuk caj cukai pelabuhan semua. Dah nak nama overland kan balik Malaysia. Kalau ikutkan boleh je nak naik kapal terbang balik melalui Medan. Harga pun lebih kurang sama. Tapi sengaja kami beli tiket flight Airasia sehala je ke Padang hari tu. Saja nak melihat dan merasai sendiri perjalanan darat dan membelah lautan Selat Melaka untuk pulang kembali ke Malaysia.



Tips

  • Sebelum nak pergi Indonesia tu mesti hangpa nak kena tukar duit Ringgit ke Rupiah kan? Boleh pi cari money changer atau pengurup wang di sekitar Chow Kit yang menawarkan kadar tukaran matawang yang agak tinggi. Gua pernah terbaca yang di Chow Kit sana kan banyak warga asing terutama dari Indonesia, jadi banyaklah jugak urusan penukaran wang di kawasan tersebut. Tempat yang gua boleh syorkan adalah pengurup wang bersebelahan dengan Maybank Chowkit, berhampiran dengan pasaraya Mydin. Nama apa gua tak ingat pulak.

  • Kalau dah sampai Lapangan Terbang Minangkabau, siap-siaplah hangpa dengan tiket balik. Kalau tak ada tiket balik siaplah hangpa dengan duit pulak. Pegawai imigresen dekat sini rajin 'paw' orang. Kononnya kena tunjuk tiket balik, kalau tak ada kena beli visa. Nanti dia buat la isyarat kena bayar berapa-berapa. Sebab tu yang jem selalu bila beratur cop passport. Saja buat-buat lambat tanya itu ini cari kesalahan. Jangan jadi kes macam kami, kena masuk dalam bilik tahanan dia kena soal siasat sebab degil tak nak bayar. Boleh baca di catatan Kembara Trans-Sumatra bahagian pertama.

  • Di Padang atau pun Bukit Tinggi, gua selalu kena 'paw' duit rokok lah, duit makan lah. Mungkin gua bawa adik perempuan yang pakai lawa-lawa sikit depa dah dok usya dari jauh. Tak lama bila kami jalan-jalan, mesti ada orang luar yang gua tak kenal himpit buat-buat ramah. Ingatkan betul ramah nak tolong, tapi sebenarnya semua ada sesuatu. Kalau gua jalan sorang-sorang dengan pakai hodoh-hodoh takda siapa pun nak dekat. Sebenarnya ada banyak mata-mata liar yang memerhatikan anda terutama jika anda pelancong dari luar. Gua nasihatkan tak perlulah nampak menonjol sangat bak retis kalau nak berjalan-jalan di Sumatera ni. Memang agak bahaya.

  • Pengangkutan utama untuk perjalanan jauh dari satu bandar ke satu bandar yang lain di bumi Sumatera ini bukan bas sebaliknya adalah trafel (minivan). Jarang sebenarnya nak nampak bas di sini. Kalau ada pun tak banyak. Mungkin kerana faktor jalan dan geografi menyebabkan bas kurang digunakan sebaliknya trafel yang digunakan secara meluas. Gua siap tanya orang tempatan lagi, katanya bas agak lamabat kalau nak dibandingan dengan trafel. Betul. Pemandu atau supir trafel di Sumatera atau di mana-mana sahaja di Indonesia ini memang laju dan bahaya cara bawaknya. Boleh kecut perut bila ada dalam trafel ni. Yang gua terkejut masa naik trafel berhimpit-himpit dari Bukit Tinggi ke Parapat, pemandu trafel melanggar seekor kucing sewaktu jam 2.00 pagi entah di kawasan hutan mana. Pemandu tersebut cepat-cepat berhenti dan mengutip bangkai kucing yang telah hancur dilanggar tadi lalu dibungkus dalam bag plastik lalu dicampakkan di ruang penumpang. Bila sampai di kedai makan (hentian rehat), pemandu trafel tadi akan ambil cangkul dan tanam semula kucing tersebut di dalam tanah. Itu harus dipuji. Berbanding dengan kita, bila langgar kucing buat tak tahu sampai ke sudah. Akhirnya mereput bangkai kucing tu tengah jalan.

23 November 2014

Kembara Trans Sumatra (Part 9) : Tanjung Balai - Pelabuhan Klang

Sambungan dari Kembara Trans Sumatra : Medan - Tanjung Balai (Part 8)

السلام عليكم
Salam sejahtera ke atas kamu
Peace be upon you


Hari ini merupakan hari terakhir pengembaraan backpacking bajet kami dua beradik di bumi Sumatra ini. Setelah seminggu mengembara merentasi Pulau Sumatra bermula dari kota Padang, kami akan menamatkannya hari ini di Tanjung Balai. Kami akan menaiki feri pulang kembali ke Malaysia melalui laluan Tanjung Balai (Indonesia) - Pelabuhan Klang (Malaysia).

Jam 7.00 pagi kami dah tercongok di pejabat Jetstar Ferry cawangan Tanjung Balai tempat kami membeli tiket semalam. Ingatkan kami dah cukup awal, rupanya ada lagi yang lebih awal. Dah ramai penumpang lain berkumpul di sini. Meriah sungguh suasana pagi di syarikat feri. Sampai-sampai, kami serahkan passport kami kepada kakitangan yang bertugas di pejabat Jetstar Ferry. Semalam, dia dah ingatkan untuk serahkan passport awal pagi sewaktu tiba ini untuk proses pengisian dokumen perjalanan.

Di atas meja terdapat berlonggok passport penumpang warga Indonesia yang sedang diproses. Berbeza dengan kapal terbang, untuk menaiki feri jurusan Tanjung Balai - Pelabuhan Klang ni penumpang tidak boleh mengisi sendiri dokumen perjalanan. Semua urusan dokumen perjalanan akan diuruskan oleh syarikat feri itu sendiri. Penumpang feri hanya perlu membawa passport masing-masing dan berkumpul di pejabat syarikat feri awal-awal pagi. Dari situ penumpang feri akan dibawa ke jeti Tanjung Balai dengan menggunakan bas syarikat feri pula.


Suasana pagi di kota Tanjung Balai.

Kota Tanjung Balai juga dikenali dengan jolokan 'Kota Kerang'.

Kebanyakan kedai di Tanjung Balai masih belum dibuka awal pagi. Kelihatan kanak-kanak berbasikal ke sekolah.

Tugu kerang di kota Tanjung Balai. Nampak kerang depan tugu tu?

Kakitangan syarikat Jetstar Ferry Tanjung Balai sibuk mengisi dokumen perjalanan penumpang.

Penumpang feri berkumpul di ruang menunggu pejabat Jetstar Ferry sebelum dibawa ke jeti.

Tidak kelihatan passport merah Malaysia di sini. Semua pemegang passport hijau Indonesia. Kami je wakil tunggal naik feri ballik Malaysia.

Penduduk Tanjung Balai rata-rata terdiri daripada pelbagai etnik dan kaum. Tidak pelik kalau kelihatan masyarakat Cina di sini.

Becak motor yang menjadi sumber pendapatan penduduk Tanjung Balai. 



Di pejabat Jetstar Ferry Tanjung Balai, semua penumpang menunggu dengan sabar sehingga nama setiap dari mereka di panggil untuk menaiki bas yang disediakan. Para penumpang dipecahkan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan akan menaiki bas yang disediakan ke jeti Tanjung Balai untuk menaiki feri. Gua dan adik gua termasuk dalam kumpulan terakhir yang berangkat ke jeti Tanjung Balai (macam nak pi haji pulak).

Sewaktu di dalam bas sebelum bergerak, pemandu bas mengambil kesempatan menjual simkad Malaysia seperti talian Maxis & Digi kepada penumpang. Rata-rata mereka ada yang pertama kali ke Malaysia, dan ada yang sudah berkali-kali ulang alik ke Malaysia. Ramai juga yang tidak tahu kami ini adalah warganegara Malaysia di dalam bas ini. Tak ada pelancong lain dari luar yang sanggup naik feri melintasi Selat Melaka ke Malaysia.

Keadaan dalam bas agak sunyi sepi walaupun padat dengan penumpang. Mungkin semuanya sayu nak meninggalkan bini dan keluarga masing-masing kot.  Perjalanan menuju ke jeti Terminal Feri Tanjung Balai walaupun dekat memakan masa hampir setengah jam oleh kerana faktor jalan yang agak sempit dan sesak dengan becak motor. Kelihatan pasar di kiri kanan jalan menjual hasil laut yang baru dinaikkan oleh nelayan tempatan. Keadaan nampak tidak terurus.

Setibanya di jeti Terinal Feri Tanjung Balai kami diturunkan di kawasan menunggu. Gua ingatkan boleh masuk terus ke dalam naik feri rupanya tidak. Passport kami dipegang oleh pihak syarikat feri sejak pagi tadi. Penumpang lain pun sama, tiada passport masing-masing di tangan mereka.

Ejen yang bertugas akan membawa passport yang dikumpul tadi untuk dicop di bahagian Imigresen Indonesia. Untuk menaiki feri ekspress ini, para penumpang harus menunggu nama mereka dipanggil oleh ejen yang bertugas. Dengan cuaca panas dan ruangan khemah berteduh yang agak terhad, memang terasa menyeksakan dan boleh buat bertumbuk. Yang lambatnya nama penumpang feri dipanggil sorang-sorang.

Apabila nama dipanggil, passport asal diserahkan semula kepada pemilik asal dan kemudian baru kita dapat masuk ke kawasan dalam jeti untuk menaiki feri. Sebelum pada itu, setiap penumpang harus dahulu  membayar cukai pelabuhan sebanyak Rp 20,000 setiap orang. Ada kaunter cukai di sebelah kiri dewan. Ada passport dan telah membayar cukai pelabuhan baru boleh masuk  ke dalam menaiki feri di Tanjung Balai ini. 

Gua dan adik gua menunggu dengan sabar. Takut jugak terlepas dengar nama yang dipanggil. Ramai sungguh penumpang di jeti Tanjung Balai ini. Adik gua dah mula risau nama tak dipanggil lagi. Penumpang lain yang naik bas bersama kami tadi pun dah tak nampak. Passport hijau (Warga Indonesia) yang kelihatan. Memang jarang orang Malaysia naik feri balik Malaysia dari jeti Tanjung Balai. Tak lama kemudian, nama gua dipanggil diikuti nama adik gua. Orang ramai pakat pandang kami. Passport merah !

Masuk dalam jeti, kena beratur lagi sekali untuk pemeriksaan imigresen. Tak payah check bag apa pun. Cuma tunjukkan passport dan tiket feri yang dikepilkan sekali oleh ejen. kalau macam kami orang Malaysia, imigresen dia tak tanya banyak sangat. Sekadar tengok dan lepaskan. Kalau warga Indonesia lain macam-macam dia soal siasat. Nak ke mana, dengan sapa, buat apa dekat Malaysia. Lega kami dah lepas imigresen, jalan kaki masuk ke dalam feri pulak lepas tu. Feri macam Langkawi. Ada banyak tingkat. Tak ada no kerusi pun. Pilih sesuka hati nak duduk di mana. Adik gua duduk tepi tingkap dan gua duduk sebelah dia. Ada beg-beg plastik digantung di tiang-tiang, kot ada siap-siapa yang nak muntah. Lama jugak urusan penumpang masuk ni. Dekat sejam baru boleh bergerak. Kerusi memang semua penuh sampai ke belakang.

Penumpang dibawa menaiki bas ke jeti Tanjung Balai.

Pandangan kota Tanjung Balai dari dalam bas.

Becak motor yang membuatkan jalanraya di Tanjung Balai sedikit sesak.

Jalan yang sempit dan kotor menuju Tanjung Balai.

Kedai runcit.

Tempat pengumpulan hasil laut.

Oleh kerana lokasinya yang terletak di tepi laut, kota Tanjung Balai merupakan tempat pendaratan ikan segar.

Pasar menjual makanan laut segar di pinggir jalan Tanjung Balai.

Ruang menunggu di jeti Tanjung Balai. Tunggu nama dipanggil.

Peniaga buah salak di sekitar jeti Tanjung Balai.

Selain buah salak, ada penjual simkad Maxis yang sibuk mundar-mandir di jeti Tanjung Balai ini. 


Bas Jetstar Ferry Services yang membawa kami ke jeti Tanjung Balai.

Tiket feri Tanjung Balai-Pelabuhan Klang yang diketip bersama passport.
Feri bergerak meninggalkan Jeti Tanjung Balai.

Keadaan di dalam feri Tanjung Balai-Pelabuhan Klang.

Jam 10.30 pagi, feri bergerak dari Tanjung Balai membelah Selat Melaka menuju ke Pelabuhan Klang. Di dalam feri ini setiap penumpang dibekalkan dengan sebungkus nasi dan air mineral. Kalau agak lapar, boleh la makan buat alas perut memandangkan perjalanan yang agak lama. Di dalam feri penumpang bebas berjalan ke tandas atau membeli makanan. Gua tengok ada yang beli Pop-Mie makan di tempat duduk. Kalau nak hisap rokok pulak, boleh keluar ambik angin di bahagian belakang feri. Boleh lihat laut yang luas saujana mata memandang. Gua sempat jugak keluar ambik angin, tapi tak lama sebab enjin feri yang terlalu bising di belakang ini. Duduk dalam pulak tak boleh nak lena, pening-pening sikit bila feri membelah ombak. Mabuk laut barangkali tapi takda la sampai muntah. Gua tengok ada 2-3 orang yang awal-awal lagi dah muntah.

Dalam feri ini jugak tidak terkecuali dari peniaga. Gua ingatkan dalam keretapi je ada penjaja, dalam feri pun ada jugak. Ada yang menawarkan perkhidmatan tukaran matawang Rupiah ke Ringgit, ada yang menjual simkad Maxis, dan ada yang menjual plastik passport. Apa-apa sahaja keperluan untuk sampai ke Malaysia ada dijual dalam ni. Yang gua perhati, penumpang di dalam feri kebanyakan selalu berulang-alik dari Indonesia ke Malaysia. Ada yang telah lama bekerja di Malaysia. Kami je rasanya dalam feri ni asal dari Malaysia. Yang lain semua dari Indonesia.


Bila feri dah bergerak, muncul peniaga yang menjual plastik passport, tukar duit dan simkad.

Bermacam gaya abang ni lepak.

Melepak di bahagian belakang feri menikmati angin laut.

Brader ni siap boleh baca suratkhabar di bilik enjin feri yang bingit.

Menghampiri Pelabuhan Klang.

Bot bot kecil yang berlabuh di Pelabuhan Klang.

Oleh kerana sesak nak turun feri, gua lepak belakang dengan penumpang lain tengok pemandangan dulu.

Jam 6.00 petang baru tiba di Pelabuhan Klang dari Tanjung Balai.

Ada bot peronda polis sedang buat rondaan.

Bot peronda polis di Pelabuhan Klang.

Buat rondaan ke latihan?

Lewat petang di Pelabuhan Klang.


Penumpang bergerak turun dari feri menuju ke terminal untuk pemeriksaan imigresen Malaysia.

Selamat menjejakkan kaki kembali ke Malaysia setelah seminggu mengharungi perjalanan darat dan air dari Sumatra.


Keluar dari terminal feri Pelabuhan, terus ke stesen Komuter untuk pulang ke ibukota.

Terminal Penumpang Antarabangsa Pelabuhan Klang.

Senja melabuhkan tirai.
Setelah menempuh gelora ombak lebih 6 jam, kami akhirnya tiba di Terminal Antarabangsa Pelabuhan Klang. Sesak waktu nak turun feri. Gua lepak dulu bagi penumpang lain turun. Bila agak dah lengang baru gua dan adik gua turun. Sealin penumpang, feri ini juga membawa muatan makanan dari Indonesia. Boleh nampak pekerja-pekerja memunggah kotak-kotak untuk dibawa turun dari feri. Kiranya kami geng-geng terakhir yang turun dari feri. Memang tak ada apa yang nak dikejar pun. Jalan santai pengantin je. Perasaan sedikit lega bila kembali menjejakkan kaki di Malaysia setelah menempuh perjalanan darat bermula di Padang seminggu yang lalu. 

Turun di Terminal Feri Pelabuhan Klang ini, semua penumpang terpaksa beratur panjang untuk proses pemeriksaan imigresen. Dekat situ ada la pakcik dan makcik Rela yang berjaga mengawal barisan. Penumpang-penumpang feri diarah untuk beratur di dalam barisan yang ditetapkan. Ada la dua barisan tak salah gua waktu tu. Memang panjang la barisan pun. Gua buat-buat tanya pakcik Rela memang hari-hari macam inikah keadaannya. Jawabnya ya. Dia tanya balik, gua dari Malaysia ke sambil memandang passport merah kami berdua. Gua hangguk je lah. Pakcik Rela tu suruh kami ikut dia, tak payah beratur dalam barisan. Dengan megahnya, kami yang berada di belakang tadi memotong barisan yang panjang tu terus ke kaunter imigresen. Yang beratur semuanya warga Indonesia dengan passport hijau tengok kami semacam. Rasa istimewa sekejap bila kena escort pakcik Rela. Kakitangan Imigresen Malaysia terus cop passport kami sambil tersengih. Haha. Kelebihan pemegang passport merah  di Pelabuhan Klang !

Dekat passport kami ada tertulis caj Terminal Penumpang ASA yang harus dibayar RM15. Tapi selepas urusan cop passport, kami terus keluar dari terminal feri tanpa apa-apa bayaran. Mengikut sumber, patutnya kena bayar, tapi gua tak nampak pulak ada apa-apa sekatan suruh bayar caj terminal ni. Dengan selamba je kami keluar jalan laju-laju menuju ke KTM Komuter Pelabuhan Klang yang tak berapa jauh dari situ. Rezeki kami la kot. Haha

Alhamdulillah. Kembara kami berakhir dengan jayanya. Bermula dari impian jadi kenyataan. Tak tau nak cakap macam mana perasaan lega tu, lebih-lebih lagi dengan bawa adik perempuan gua yang teringin sangat nak ikut backpacking merentasi Sumatra ni. Kalau bawa lelaki tak kisah sangat, kalau bawa perempuan ni payah dan leceh sikit. Ditambah pulak dengan pelbagai masalah di awal perjalanan (kena pau oleh Imigresen Padang) yang membuatkan gua sedikit geram. Apa-pun bumi Sumatra menjanjikan pengalaman pengembaraan yang menarik di samping pemandangan alam semulajadi yang cukup memukau.

Kembara Trans-Sumatra Tamat ! 


// Catatan Travelogue Kembara Trans-Sumatra //


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...